Vanliga frågor för företagskunder

Kontakta Kundservice på telefon 08-635 38 00 för svar på frågor kring dina avtal.

Hjälpte svaret dig?
2 av 2 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Kontakta kundservice på telefon 08-635 38 00 för svar på frågor kring dina avtal.

Hjälpte svaret dig?
0 av 3 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du gör en adressändring till Skatteverket. Efter det måste vi få in skriftligt underlag på ändringen. Det går bra att skicka in önskemål om ny adress/referens via Mina Sidor

Om du ändrar till en utländsk faktureringsadress kan vi inte garantera att våra fakturor når dig, och du måste själv ansvara för att fakturan blir betald i tid. Vi rekommenderar att du på din internetbank lägger in en automatisk överföring till oss. På så sätt kan du undvika att drabbas av påminnelseavgifter.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


I vår fördelaktiga bilförsäkring ingår trafik, delkasko och merkoncept. Vagnskada ingår i den mån den inte täcks av generalagenten. Om du installerar ett godkänt larm slipper du självrisken vid stöld. Försäkringen betalas månadsvis via leasingavin och har ingen begränsning på körsträckan.

Bilförsäkringen gäller inte för yrkesmässig trafik som till exempel taxi, åkeri eller budbilar, eller för bilar med högre försäkringsklass än 8-26-26.

Hjälpte svaret dig?
3 av 5 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Med vårt leasingavtal kan du byta leasingbil när som helst under löptiden och vi hjälper till vid försäljningen av inbytet. Det eventuella överskott som utfaller vid en försäljning tillfaller naturligtvis dig som kund.

Hjälpte svaret dig?
4 av 6 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För färd med din leasingbil utanför Norden krävs medgivande från oss. Ta kontakt med din kontaktperson (se ditt avtal högst upp till vänster) eller ring oss på 08-635 38 00.

Har du vår försäkring i leasingavtalet kan ett Grönt kort vara aktuellt. Det är ett internationellt bevis på att fordonet är trafikförsäkrat. I de flesta europeiska länder finns varken krav eller behov av sådant kort. På www.tff.se kan du se vilka länder som kräver Grönt kort.

Du kan beställa Grönt kort hos oss senast två veckor innan avresa.

Hjälpte svaret dig?
1 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Försäkringen gäller utomlands men kontrollera alltid de allmänna villkoren på ditt avtal för eventuella restriktioner.

Glöm inte att beställa Grönt kort som är ett internationellt bevis på att fordonet är trafikförsäkrat.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Kontakta kundservice på telefon 08-635 38 00 (öppet helgfria vardagar, 9-17) så hjälper vi dig. 

I samband med lösen av billån kan ägarbytet göras. Detta för att undvika återtag av redan såld bil. Billånet kan inte överlåtas.

Hjälpte svaret dig?
18 av 39 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Om bilen har ägts av en privatperson är momsen inte längre avdragsgill vid leasing. Det kallas för att bilen är momssmittad. 

Hjälpte svaret dig?
3 av 10 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


I alla bank- och finansverksamheter råder sekretess. Den omfattar all kontakt och alla affärsförbindelser mellan dig och oss, oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Banksekretessen är en förutsättning för att du ska kunna vända sig till oss och andra banker och finansbolag för att få råd och hjälp och vara säker på att de uppgifter som lämnas inte förs vidare till utomstående part. Det vill säga, det är bara du som kund som själv kan få del av dina uppgifter. 

Genom att logga in på vår självserviceportal Mina Sidor kan du som kund tryggt och enkelt kommunicera med oss genom säkra meddelanden,

Ifall du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan en fullmakt ge rätten till någon annan att företräda dig i dina ärenden.

Hjälpte svaret dig?
1 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


När du löser ditt leasingavtal är det viktigt att du berättar för oss vilken ny ägare vi ska registrera bilen på. Får vi ingen information om det kan vi inte ta bort leasingspärren. Ring oss på telefon 08-635 38 00 eller skriv till oss via Mina Sidor så hjälper vi dig. 

Hjälpte svaret dig?
0 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Den administrativa avgiften är avtalad mellan parterna. Om du väljer autogiro så påverkas inte den administrativa avgiften. Den betalar du för hantering och administrering av ditt avtal under hela avtalsperioden. 

Hjälpte svaret dig?
5 av 24 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du som företagskund hittar dina fakturakopior på Mina Sidor.

Saknar du inloggningsuppgifter till Mina sidor fyller du i ett ansökningsformulär. Av sekretesskäl måste en firmatecknare ansöka om ett första konto, sedan kommer ni kunna skapa nya konton för andra medarbetare.

Om du företräder ett företag ber vi dig först skicka oss en fullmakt

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Ett annuitetslån är en betalningsmodell där du vid varje avbetalningstillfälle betalar ett  belopp som täcker både amortering och ränta. Beloppet kallas annuitet och beräknas på lånebeloppet, räntesatsen och antalet betalningstillfällen. Det betyder att månadskostnaden blir samma vid varje betalningstillfälle om räntan inte ändras. I början på annuitetslånets avtalsperiod kommer den största delen av månadskostnaden gå till räntan och i slutet blir det tvärtom, den största delen går i stället till amortering. Det fasta beloppet är uträknat så att lånet blir slutbetalt när löptiden (avtalstiden för lånet) går ut.

Hjälpte svaret dig?
7 av 8 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För företagare som är intresserade av att börja sälja med hjälp av våra finansieringstjänster kan vi erbjuda videomöten.

Vi erbjuder också videomöten till dig som redan är samarbetspartner och vill ha säljstöd. Du hittar våra kontaktuppgifter här

Hjälpte svaret dig?
0 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du som företagare som leasar eller hyr utrustning via oss kan anmäla att du önskar EDI-faktura i formaten Svefaktura eller PEPPOL.

För att komma igång med EDI-faktura behövs ett faktureringsprogram som kan skapa e-fakturor. Det är inte samma sak som e-postfaktura (PDF-faktura) eller e-faktura via företagets internetbank som vi för tillfället inte kan erbjuda.

Anmäl EDI-faktura här

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Om du är företagare sker din ansökan i två steg:

  1. Fyll i blanketten Autogiroanmälan – medgivande.
  2. Skriv ut och mejla in till info@wasakredit.se.

Läs mer om vad som gäller kring autogiro för dig som företagskund

Den automatiska dragningen sker först när medgivandet är registrerat hos Bankgirocentralen. Den administrativa avgiften kvarstår enligt avtalet när du väljer autogiro. 

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För svar på frågor kring dina avtal kontakta Kundservice företag 08-635 38 00 eller skriv till oss via Mina Sidor så hjälper vi dig.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Som företagskund hittar du information om dina leasing- och avbetalningsavtal i Mina sidor. Som samarbetspartner ser du alla dina avtal och kan genomföra nya affärer.

För att använda Mina sidor behöver en firmatecknare ansöka om ett första konto, sedan kommer ni själva kunna skapa nya konton för andra medarbetare.

Läs mer om Mina sidor här

Hjälpte svaret dig?
1 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För dig som är företagskund och är försenad 10 dagar tar vi ut en avgift på 450 kr i påminnelseavgift på påminnelse ett. Dröjsmålsränta tillkommer.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du som företagskund kan enkelt säga upp ditt hyresavtal genom att fylla i ett formulär direkt på vår webbplats. 

Formulär uppsägning av hyresavtal

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För att slutbetala behöver du kontakta oss per telefon 08-635 38 00 eller maila till kundserviceforetag@wasakredit.se

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För att betala av snabbare går det att extraamortera. Kontakta vår kundtjänst på 08-635 38 00 så får du korrekta uppgifter.  

Hjälpte svaret dig?
1 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Momsen kommer ofta under tredje månaden då ansökan går via Skatteverket. Istället för att du betalar moms från start, hinner du ansöka om momsen via Skatteverket, få den utbetald och därefter betala till oss. Momsen går som en amortering och drar ner din kapitalskuld. 

 

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Kontakta oss per mail kundserviceforetag@wasakredit.se så hjälper vi dig. 

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Vi kan hjälpa dig med engagemangsbesked när du kontaktar oss per mail maskinfinans@wasakredit.se

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du kan få en avtalskopia genom att kontakta oss per mail kundserviceforetag@wasakredit.se eller telefon 08-635 38 00

Hjälpte svaret dig?
0 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Har du frågor gällande kreditspärrar/leasingspärr för maskinfinansering kontakta oss på maskinfinans@wasakredit.se eller ring 08-635 38 47

Hjälpte svaret dig?
0 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


När en tjänstebil utnyttjas för privat bruk räknas den som en förmån och förmånsbeskattas. Beräkningen av förmånsvärdet baseras på bilens pris, inklusive extrautrustning. 

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag