Trygg kund
Vi vill skapa möjligheter för dig som är kund hos oss och att du ska känna dig trygg när du har med Wasa Kredit att göra. Här har vi samlat råd och tips om vad du kan göra för känna dig säker när du använder våra tjänster.
Så här gör du för att undvika att bli lurad
- Signera aldrig med din säkerhetsdosa, swishkod eller ditt BankID åt någon annan. Inte ens om du känner personen.
- Var förberedd. Om du har koll på hur den här typen av sms kan se ut undviker du att bli stressad och ta förhastade beslut.
- Tänk på att aldrig lämna ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sociala medier eller mejl.
- Använd bara inloggningsuppgifterna när du själv loggar in på Mina sidor, i appen eller när du som kund ringer in till oss.
- Lämna aldrig ut känsliga uppgifter per telefon.
- Vi efterfrågar inte möten kring denna typ av ärenden.
- Kontakta gärna oss om du är osäker.
Läs mer om vad vi gör och vad du kan göra för att bäst skydda dig och dina uppgifter.
Säkra kortbetalningar
Här får du enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort på internet, i butik eller tar ut pengar i automat. Läs mer om säkra kortbetalningar.
Säkerhet på internet
Vi tipsar om vad du kan tänka på för att förebygga bedrägerier. Och enkla knep för en tryggare vardag. Läs mer om säkerhet på internet.
Mobilt BankID
Vi använder oss av Mobilt BankID för att du på ett enkelt och tryggt sätt ska kunna logga in på Mina Sidor och i appen. Mobilt BankID används även för att signera internetköp med kreditkortet. Läs mer om Mobilt BankID.
Så blir du svårlurad
Det är ofta äldre som drabbas och kampanjen riktar sig därför främst till personer över 60 år. Men även du som anhörig spelar en viktig roll att informera dina närstående om hur de kan skydda sig mot bedrägerier.
Personuppgifter
Vi värnar om din integritet och är därför mycket försiktiga när vi behandlar dina personuppgifter. Ta del av hur vi samlar in, delar och använder dina personuppgifter och vilka rättigheter du har.
Vanliga frågor och svar
Om du misstänker missförhållanden eller oegentligheter kan du rapportera dina misstankar via vår visselblåsarfunktion. Du behöver inte ha bevis, men alla meddelanden ska lämnas i god tro.
Här kan du läsa om vad som gäller vid visselblåsning och hur du går tillväga för att anmäla missförhållanden och oegentligheter.
Telefon
Kundservice 08-635 38 00
Vi har öppet helgfria vardagar 9-17.
Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer.
Bedrägeriförsök via telefon (vishing)
Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med stämma överens med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person.
I alla bank- och finansverksamheter råder sekretess. Den omfattar all kontakt och alla affärsförbindelser mellan dig och oss, oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Banksekretessen är en förutsättning för att du ska kunna vända sig till oss och andra banker och finansbolag för att få råd och hjälp och vara säker på att de uppgifter som lämnas inte förs vidare till utomstående part. Det vill säga, det är bara du som kund som själv kan få del av dina uppgifter.
Genom att logga in på vår självserviceportal Mina Sidor kan du som kund tryggt och enkelt kommunicera med oss genom säkra meddelanden,
Ifall du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan en fullmakt ge rätten till någon annan att företräda dig i dina ärenden.
Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta vår kundservice på 08-635 38 00.
Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier.