Trygg kund

Vi vill skapa möjligheter för dig som är kund hos oss och att du ska känna dig trygg när du har med Wasa Kredit att göra. Här har vi samlat råd och tips om vad du kan göra för känna dig säker när du använder våra tjänster.

Generella säkerhetstips

  • Skydda dina inloggningsuppgifter: Lämna aldrig ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sociala medier eller mejl. Använd dem endast när du själv loggar in på Mina sidor, i appen eller när du ringer in till oss.
  • Använd BankID med försiktighet: Använd aldrig ditt BankID, säkerhetsdosa eller swishkod på uppmaning av någon annan, förutom när du själv har initierat kontakten med vår kundservice eller loggar in på Mina sidor via våra officiella kanaler. Läs alltid noggrant vad du signerar och säkerställ att det är rätt tjänst och sammanhang.
  • Inga spontana möten: Vi efterfrågar inte möten kring denna typ av ärenden.
  • Kontakta oss vid osäkerhet: Om du är osäker på något, kontakta oss gärna direkt via våra officiella kanaler.

Man och hund i hängmatta

Säkra kortbetalningar

Här får du enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort på internet, i butik eller tar ut pengar i automat. Läs mer om säkra kortbetalningar.

Säkerhet på internet

Vi tipsar om vad du kan tänka på för att förebygga bedrägerier. Och enkla knep för en tryggare vardag. Läs mer om säkerhet på internet.

Mobilt BankID

Vi använder oss av Mobilt BankID för att du på ett enkelt och tryggt sätt ska kunna logga in på Mina Sidor och i appen. Mobilt BankID används även för att signera internetköp med kreditkortet. Läs mer om Mobilt BankID.

Så blir du svårlurad

Det är ofta äldre som drabbas och kampanjen riktar sig därför främst till personer över 60 år. Men även du som anhörig spelar en viktig roll att informera dina närstående om hur de kan skydda sig mot bedrägerier. 

Svårlurad – ett initiativ av Sveriges banker

Personuppgifter

Vi värnar om din integritet och är därför mycket försiktiga när vi behandlar dina personuppgifter. Ta del av hur vi samlar in, delar och använder dina personuppgifter och vilka rättigheter du har. 

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Vanliga frågor och svar

Om visselblåsning

Om du misstänker missförhållanden eller oegentligheter kan du rapportera dina misstankar via vår visselblåsarfunktion. Du behöver inte ha bevis, men alla meddelanden ska lämnas i god tro. Här kan du läsa om vad som gäller vid visselblåsning och hur du går tillväga för att anmäla missförhållanden och oegentligheter.

Hur gör jag för att skydda mig mot bedrägeriförsök via telefon?

Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer. Bedrägeriförsök via telefon (vishing): Kundtjänstbedrägerier sker genom att bedragare ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med matcha bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som informerar om att du snart kommer att bli uppringd av din bank. Bedragarna påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. De ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID, som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person. För att skydda dig mot dessa typer av bedrägerier: Ge aldrig ut dina inloggningsuppgifter eller koder till någon. Logga inte in på uppmaning av någon som kontaktar dig via telefon, sms, e-post eller chatt. Kontakta alltid din bank direkt via officiella kanaler om du är osäker. För mer information om hur du kan skydda dig mot bedrägerier, besök våra Trygg Kund-sidor: Säkerhet på Internet .

Vad innebär banksekretess?

Banksekretess innebär att all information som du delar med oss, oavsett om den är skriftlig eller muntlig, hålls konfidentiell. Detta gäller alla våra kontakter och affärsförbindelser med dig. Banksekretessen är en grundläggande princip som säkerställer att du kan vända dig till oss för råd och hjälp utan att behöva oroa dig för att dina uppgifter ska delas med utomstående parter. Endast du som kund har tillgång till dina uppgifter. Du kan tryggt och enkelt kommunicera med oss genom Säkra meddelanden på vår självserviceportal Mina sidor. Om du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan du ge någon annan rätt att företräda dig i dina ärenden genom att utfärda en  fullmakt . Läs mer:   Så använder du Säkra meddelanden

Vad ska jag göra om jag utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld?

Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld, följ dessa steg: Polisanmäl händelsen : Kontakta polisen och gör en anmälan så snart som möjligt. Kontakta oss : Logga in på Mina sidor och använd Säkra meddelanden för att rapportera händelsen och få hjälp och råd. Spärra din kreditupplysning hos UC : Genom att spärra din kreditupplysning minskar du risken för ytterligare bedrägerier. Läs om hur du går tillväga på UCs webbplats. Läs mer: Så här använder du dig av Säkra meddelanden

Hur kan jag skydda mig mot bedrägerier på internet?

För att skydda dig mot bedrägerier på Internet kan du använda olika tjänster och följa vissa riktlinjer. Ett sätt är att använda tjänsten ID-Skydd från UC, som meddelar dig om någon har gjort en förfrågan eller ändring i din ekonomiska information, och erbjuder hjälp dygnet runt vid ID-kapning. För fler tips och råd om hur du kan skydda dig online, besök gärna våra Trygg kund-sidor: Säkerhet på Internet .