Säkra kortbetalningar
Här är våra råd när du betalar med kort i butik eller e-handel samt tar ut pengar i en automat.
Även om vårt kreditkort kommer med flera säkerhetslösningar är medvetenhet det bästa skyddet mot bedrägerier. Så här du undvika dem.
Tänk på när du betalar med kort:
- Förvara aldrig din pinkod tillsammans med ditt kort.
- Lämna aldrig ut koden till ditt kort till någon annan.
- Ha alltid uppsikt över ditt kort eller förvara det på ett säkert ställe.
- Hantera kvitton, där ditt kortnummer kan vara tryckt, på ett säkert sätt.
- Dölj alltid tangentbordet när du anger din pinkod i butiksterminal eller automat.
- Om det finns tecken på att en uttagsautomat på något sätt är manipulerad eller har åverkan, använd inte automaten och rapportera det till banken.
- Var vaksam på personer som vill hjälpa till när du ska ta ut pengar i automat.
- Spärra kortet omedelbart om det blivit bestulet eller tappat.
Signera kortköpet i e-handeln
Kortet är anslutet till säkerhetslösningen 3D Secure. Det innebär att du bekräftar ditt köp med Mobilt BankID när du handlar i en webbshop som också är ansluten till säkerhetslösningen.
- Genomför ditt köp och fyll i dina kortuppgifter.
- Kortköpet signeras sedan i en separat webbsida.
Spärra kortet
Har du tappat eller blivit bestulen på ditt kort?
Ring Spärrservice på telefon 010-494 7002.
Är du utomlands ring + 46 10-494 70 02.
Spärrservice har öppet dygnet runt och accepterar collect call.
Om du vill ha ett nytt kort är du välkommen att ringa kundservice, gärna något dygn efter att du spärrat ditt kort.