Leasa Jaguar I-PACE
Årets Bil i Europa 2019 blev Jaguar I-Pace. Det är första gången som Jaguar vinner titeln. Bakom utnämningen står 60 motorjournalister från hela Europa.
I-Pace är Jaguars första elbil, designad och utvecklad i Europa. Modellen har vunnit 55 priser världen över, inklusive Årets elbil i Sverige. Det etablerade lyx- och sportbilsmärket slog igenom på allvar när Jaguar E-type lanserades i början av 60-talet. Mycket har hänt och Jaguar är fortfarande synonymt med prestanda och elegans.
På senare tid har Jaguar fokuserat på att ta fram flera mycket attraktiva bilar med tjänstebilsföraren i fokus: eleganta sedaner som Jaguar XE och XF, helt nya XF Sportbrake eller crossovern F-PACE. Våren 2018 lanserades dessutom E-PACE, en helt ny compact SUV. Bilarna kan anpassas i detalj enligt kundens specifikationer – ingen Jaguar är den andra lik och ingen annan bil är som en Jaguar.
I-PACE är Jaguars första eldrivna bil
Jaguars första eldrivna bil är en bil med höga ambitioner. Frågan är om I-PACE presterar som en Jaguar? Svaret är att siffrorna imponerar. Här är fem snabba fakta om Jaguars eldrivna bilmodell:
- Noll utsläpp
- 90 kWh litiumjonbatteri
- 400 hk (dubbla elmotorer driver varsin axel och ger kraft till alla fyra hjul)
- 700 Nm i vridmoment
- 0 till 100 km på 4 sekunder
I genomsnitt en laddning per vecka
Batteripaketet drivs med så kallade ”pouch cells” (påsceller) som utvecklar en effekt på 400 hk (294 kW). Det betyder att prestandan håller det som Jaguarföraren är van vid, 0-96 km/h på cirka fyra sekunder.
Det tar cirka 90 minuter att ladda 80 procent med 50 kW DC-snabbladdare. Enligt den europeiska körcykeln NEDC är räckvidden 50 mil.
Kupéns placering längre fram ger föraren en körställning som påminner om en sportbil. Utan förbränningsmotor finns ännu mer utrymme. Elbilen har fem fullvärdiga säten med gott om plats för passagernas ben. Utrymmet fram rymmer 36 liter bagage och utrymmet bak 530 liter.
Panoramatak, kommunikation och infotainment
Inspirationen till elbilen är att producera en mångsidig och rymlig superbil med samma prestanda som en sportbil. En eldriven bil som passar in bland premiummärkets övriga bilar.
Jämfört med Jaguars befintliga bilmodeller är interiören i den 5-sitsiga kupén renare och mer avskalad. Kvalitativt material med tassavtryck och rombmönster kännetecknar interiören.
Panoramataket är en exklusiv detalj som släpper in ljus och förstärker intrycket av en luftig, elegant och rymlig interiör.
Fyra bildskärmar är placerade framför föraren, två pekskärmar med infotainment som kommer att produceras med Jaguars senaste version av In Control Pro. En tredje skärm framför ratten med fordonsinformation samt en fjärde display visar viktig information direkt på framrutan.