Möjliggör försäljning dygnet runt med e-handel

Många företag upplever just nu att de behöver ställa om från fysisk verksamhet till att bli mer digitala och erbjuda sina kunder e-handel. Genom att koppla på e-handel till sitt erbjudande finns möjligheten till nya kunder och försäljning dygnet runt.

Att e-handeln slagit igenom med full kraft på konsumentsidan har nog inte undgått någon. Desamma gäller försäljningen till företag som också stormar mot e-handel. Faktum är att e-handel till företag idag omsätter dubbelt så mycket som e-handel företag till konsument. Ska man vara relevant för sina kunder framöver behöver man erbjuda möjligheten till köp online. 

Peter Silvergrind är affärsansvarig för e-handel på Wasa kredit och delar med sig av sina bästa tips.

Vill du att vi berättar mer om våra betallösningar för din e-handel?

Kontakta oss för en demo

Hur startar man en e-handel?

Många företag drar sig för att lansera en e-handel. Orsakerna kan vara bristande teknisk kompetens, rädsla för vad befintlig säljkår kommer säga eller att priserna kommer bli synliga. Men att erbjuda e-handel är en förutsättning för att vara konkurrenskraftig även i morgon och det är inte speciellt svårt att komma igång. Man måste bara sätta upp en plan och hålla sig till den.

4 steg att tänka igenom vid lansering av e-handel

1

Bestäm vilken teknisk lösning som passar er bäst

Första steget handlar om att välja E-handelsplattform. Vad du väljer handlar mycket om hur mycket eller lite man själv vill jobba med sin e-handel när det gäller tekniken, berättar Peter.

Plattformarna kan i stora drag delas in i två kategorier – de som är öppna för alla att integrera mot och de som är stängda. På de öppna plattformarna laddar du ner plattformen från bolagets hemsida och sedan utvecklar och anpassar plattformen själv så den passar bäst in på verksamheten. Det kräver ett visst mått av teknisk kompetens. 

Stängda plattformar är precis som namnet antyder helt stängda för utomstående att själva bygga och integrera mot. Dessa bygger mer på att kunder köper plattformen som en tjänst. Mot en månadskostnad får du en färdig plattform som relativt snabbt etablerar en e-handel för ditt bolag. Vilken som passar just ert företag bäst, styrs av era unika behov.

2

Förbered hur ni ska marknadsföra er online

Steg två handlar om marknadsföring, fortsätter Peter. Allt för många företagare tror att det räcker med att lansera en e-handel och sedan kommer kunderna av sig själv. Inget kan vara mer fel och det gäller framförallt online.

Syns du inte på Google finns du inte. Google har ca 98% av all sökordstrafik i Sverige och de övriga procenten delas av flera aktörer. Därför är det viktigt att du redan innan lanseringen av din e-handel har en tydlig strategi för hur du ska jobba med till exempel sökordsoptimering och köpt annonsering på Google.

Det kan också vara relevant att titta på strategier för Facebook och LinkedIn beroende på hur kundbeteendet ser ut. Man får inte glömma att de flesta kunder använder sociala medier i hög utsträckning.

3

Erbjud flera olika betalningsalternativ

Steg tre är viktigt att tänka på enligt Peter då många köp företag till företag snabbt blir stora belopp och då är det viktigt att kunna erbjuda finansiering direkt i kassan. 

Förutom kortbetalning är det en fördel för dig och kunden om du även erbjuder leasing, avbetalning och faktura i din betallösning. Här har Wasa Kredit en lösning som erbjuder finansiering till kunderna i e-handeln dygnet runt och helt utan manuell hantering.

4

Förstå kundens köpbeteende, följ upp och optimera löpande

Slutligen börjar det stora arbetet på riktigt när väl lansering skett. Det är viktigt att du förstår dina kunders köpbeteende i e-handeln, säger Peter och fortsätter: hur rör de sig på siten? Var klickar de? Är mina bilder tilltalande och rätt taggade för att bli sökbara? Vilka produkter ska ligga på förstasidan så kunden väljer att gå vidare? Och kanske det viktigaste av allt – om kunden inte väljer att slutföra ett köp, var någonstans hoppade kunden av? Det är viktigt att analysera sin sajt regelbundet.

Till sist – har ni inte börjat planera för e-handel är det hög tid nu. Affärerna flyttar i rasande takt till onlinehandel och det gäller att hänga på tåget. E-handel är inte krångligt. Några större beslut måste tas, sedan kan du snabbt vara igång med din e-handel.

Vill du veta mer?

Om du vill bolla idéer eller få råd kring hur du kommer igång med betallösningar i din e-handel hjälper vi gärna till. Kontakta oss så berättar vi mer.

Fyll i intresseanmälan här