Vanliga frågor för privatkunder

Räntan på Direktlånet bestäms individuellt i samband med kreditbedömningen. Vi kan därför inte ge något förhandsbesked om vad just din ränta blir. Du kan se din ränta på ditt lånebesked samt på ditt låneavtal. 

Läs mer om räntan här

Hjälpte svaret dig?
13 av 34 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Signeras avtalet med Mobilt BankID sätts pengarna in på ditt konto efter 1-2 vardagar. 

Alternativt skickar vi hem ett avtal till dig för underskrift som ska returneras via post. Pengarna sätts in på ditt konto eller skickas via bankgiroavi när det underskrivna avtalet kommit oss tillhanda. Du får pengarna på kontot, eller bankgiroavi, inom 2-3 bankdagar.

Hjälpte svaret dig?
30 av 47 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


En kreditupplysning är en sammanställning av din ekonomi. Där står bland annat hur mycket du tjänar och om du har några betalningsanmärkningar. Vi använder kreditupplysningen bland annat för att räkna ut din ränta.

Hjälpte svaret dig?
5 av 13 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Ibland behöver vi komplettera ansökan och upplysning med uppgifter från dig, som till exempel ett arbetsgivarintyg.

När vi fått in kompletteringen kan vi göra en fullständig bedömning av din ansökan. Din komplettering skickar du till: info.direktlan@wasakredit.se eller via faxnummer 08-635 37 30. 

Hjälpte svaret dig?
5 av 8 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du kan alltid betala in mer än det belopp som står på avin. Det enda du behöver göra är att lägga till önskad summa på det aviserade beloppet.

Hjälpte svaret dig?
86 av 121 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Betala minst 75 procent av din resa med kreditkortet och få ett förmånligt reseskydd som komplement till din hemförsäkring.

Tillsammans med Länsförsäkringar erbjuder vi ett av marknadens bästa reseskydd. Försäkringen gäller för dig som har kreditkortet samt din familj, maka/make/sambo och barn som är skrivna på samma adress i Sverige. 

Betala med kreditkortet eller ta ut pengar i en bankomat. Upp till 58 dagar räntefritt och valutapåslag på 1,5 procent.

Läs mer om reseförsäkringen och ta del av villkoren på sidan reseförsäkring ingår i ditt kort. 

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Kontakta kundservice genom att logga in på Mina sidor eller på telefon 08-635 38 00. Öppet helgfria vardagar 9-17. 

Hjälpte svaret dig?
18 av 26 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Saknar du betaluppgifter till oss gäller följande uppgifter.

För lån och avbetalning 

Bankgiro 801-4896 används om du har ett OCR-nummer.

För extra inbetalning/amortering och slutbetalning

Bankgiro 262-5705 används om du saknar OCR. Ange avtals-/lånenummer i meddelanderutan.

För kreditkort

För kreditkortet betalar du in på Bankgiro 103-1012. 

OCR-nummer hittar du på avin, Mina sidor och i appen Wasa Kredit. Har du ett Agriakort hittar du samma uppgifter i appen Agriakortet.

Hjälpte svaret dig?
5 av 9 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Mina Sidor är tillgängligt för kunder med Direktlån, kreditkort, avbetalning eller leasing-/hyresavtal. Som privatkund loggar du in med Mobilt BankID och behöver inte registrera dig.

Läs mer om Mina sidor

Hjälpte svaret dig?
5 av 9 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För dig med kreditkort

För dig som har kreditkort börjar dröjsmålsränta att gälla efter förfallodagen. Vid försenad betalning tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kronor. Därefter tar vi ut en inkassoavgift på inkassoavin på 180 kronor.  

För dig med avbetalning eller Direktlån

För dig som har en avbetalning eller ett Direktlån, också kallat blancolån eller privatlån, och är försenad 10 dagar eller mer med din betalning tar vi ut 60 kronor i påminnelseavgift på påminnelse ett. Därefter tar vi ut en inkassoavgift på inkassoavin på 180 kronor. Dröjsmålsränta tillkommer.

Hjälpte svaret dig?
3 av 10 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Det hittar du på din senaste faktura/avi och även på Mina Sidor. Om du har kreditkortet hittar du även en avikopia i Wasa Kredit-appen.

Du är förstås alltid välkommen att ringa till oss på 08-635 38 00.

Hjälpte svaret dig?
3 av 3 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


UC erbjuder privatpersoner tjänsten ID-Skydd vilket innebär att du får ett meddelande när din kreditupplysning hos UC ändras. Skulle du bli ID-kapad får du hjälp dygnet runt. 

Hjälpte svaret dig?
3 av 3 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta vår kreditavdelning på 08-635 37 45 så att vi så fort som möjligt kan stoppa eventuella utbetalningar.

Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier. 

Hjälpte svaret dig?
1 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Kontakta kundservice på telefon 08-635 38 00 (öppet helgfria vardagar, 9-17) så hjälper vi dig. 

I samband med lösen av billån kan ägarbytet göras. Detta för att undvika återtag av redan såld bil. Billånet kan inte överlåtas.

Hjälpte svaret dig?
18 av 39 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


I alla bank- och finansverksamheter råder sekretess. Den omfattar all kontakt och alla affärsförbindelser mellan dig och oss, oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Banksekretessen är en förutsättning för att du ska kunna vända sig till oss och andra banker och finansbolag för att få råd och hjälp och vara säker på att de uppgifter som lämnas inte förs vidare till utomstående part. Det vill säga, det är bara du som kund som själv kan få del av dina uppgifter. 

Genom att logga in på vår självserviceportal Mina Sidor kan du som kund tryggt och enkelt kommunicera med oss genom säkra meddelanden,

Ifall du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan en fullmakt ge rätten till någon annan att företräda dig i dina ärenden.

Hjälpte svaret dig?
1 av 1 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


I januari varje år skickar vi ut räntebesked till dig som är, alternativt har varit, kund eller står som medsökande på ett lån hos Wasa Kredit. Räntebeskedet är ett underlag till din deklaration som visar hur mycket ränta du betalade året innan.

På räntebeskedet upplyser vi samtidigt om att vi har hämtat information om dig från kreditupplysningsföretaget UC. Observera att UC inte noterar detta som en kreditupplysning.

Enligt lagen om kapitaltäckning och stora exponeringar ska svenska banker och kreditinstitut göra beräkningar av sina kreditrisker. Som en del i den beräkningen behöver vi ta in information från UC om alla våra kunder.

Om du vill se den information som vi hämtade kan du skriva ett brev direkt till UC eller via e-post till baselkopia@uc.se. Ange ditt personnummer/organisationsnummer i brevet till UC:

Adressen är:
UC AB
Att: Baselkopia
117 88 Stockholm

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Den administrativa avgiften är avtalad mellan parterna. Om du väljer autogiro så påverkas inte den administrativa avgiften. Den betalar du för hantering och administrering av ditt avtal under hela avtalsperioden. 

Hjälpte svaret dig?
5 av 24 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du ansöker om Mobilt BankID via din bank. Ladda sedan ner appen Mobilt BankID på din mobila enhet och använd aktiveringskoden du fått av din bank.

Hjälpte svaret dig?
3 av 4 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Ett annuitetslån är en betalningsmodell där du vid varje avbetalningstillfälle betalar ett  belopp som täcker både amortering och ränta. Beloppet kallas annuitet och beräknas på lånebeloppet, räntesatsen och antalet betalningstillfällen. Det betyder att månadskostnaden blir samma vid varje betalningstillfälle om räntan inte ändras. I början på annuitetslånets avtalsperiod kommer den största delen av månadskostnaden gå till räntan och i slutet blir det tvärtom, den största delen går i stället till amortering. Det fasta beloppet är uträknat så att lånet blir slutbetalt när löptiden (avtalstiden för lånet) går ut.

Hjälpte svaret dig?
7 av 8 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Här hittar du allmänna villkor Wasa Kredit-kortet.

För generell information och om villkoren för de försäkringar som ingår när du handlar med kreditkortet hittar du här.

Har du Agriakort?

Här hittar du allmänna villkor för Agriakortet.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du aktiverar kortet med mobilt bankid. Har du ett Wasa Kredit kort aktiverar du det i appen ”Wasa Kredit – Ditt kreditkort”. Har du ett Agria kort, aktiverar du det i appen ”Agria kortet - Ditt kreditkort”. 

I appen hittar du även andra bra funktioner och hjälpmedel för ditt kort. Ladda ner appen här:

GooglePlay  AppStore

Hjälpte svaret dig?
1 av 9 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer. 

Bedrägeriförsök via telefon (vishing)  

Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med överenstämma med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eeller ge ett BankID till en annan person. 

Hjälpte svaret dig?
1 av 2 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Har du ett lån eller avbetalning hos oss erbjuder vi e-faktura. Tjänsten omfattar idag inte kreditkortet eller delbetalning. Du ansluter dig genom att kontakta din bank.

Läs mer om e-faktura här

Hjälpte svaret dig?
7 av 13 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


I Kivra kan du registrera ditt kontonummer för betalning. När du sedan använder Kivras betaltjänst kommer dina avier dras från det angivna kontot. Har du autogiro kan du inte betala din avi i Kivra eftersom beloppet dras automatiskt från ditt konto. 

OBS! Beroende på vilken bank du har så erbjuder Kivra olika betalsätt. Behöver du signera betalningen med Mobilt BankID så dras beloppet direkt från kontot. I annat fall så behöver du tänka på att betalningen dras från ditt konto först efter 2-3 bankdagar. Se då till att betala din faktura i god tid innan förfallodagen.   

Hjälpte svaret dig?
5 av 6 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du registrerar dig med Mobilt BankID i Kivras app eller på hemsidan kivra.se. Behöver du hjälp, hänvisar vi dig till Kivras support tel 0770-45 70 00 eller support@kivra.com. Tänk på att om du har e-faktura så får du inte avin i Kivra utan direkt till din internetbank istället. 

Hjälpte svaret dig?
2 av 4 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Förtydliganden kring arbetslöshetsförsäkringen med tanke på de varsel som nu sker

Försäkringen ersätter dig som haft en tillsvidareanställning om minst 17 timmar per vecka när du blir uppsagd. Efter det att du varit arbetslös i 30 dagar ersätter försäkringen i upp till 12 månader för just den här arbetslöshetsperioden. Ersättningen för arbetslöshet motsvarar ränta och amortering för ditt lån för aktuell månad. Du som blivit permitterad har fortfarande en anställning och är inte arbetslös i försäkringens mening.

Företagare kan inte få ersättning ur försäkringen. Om du är osäker på om du räknas som företagare så hittar du mer information i våra villkor. 

Viktigt att känna till
  • Du måste ha varit tillsvidareanställd i minst tre sammanhängande månader efter att försäkringen tecknades för att ha möjlighet till ersättning.
  •  Du kan inte få ersättning om du blir varslad om arbetslöshet eller uppsagd under de tre första månaderna från att du köpte försäkringen. 
  • Vi betalar inte ersättning om du haft kännedom om kommande varsel eller arbetslöshet när du tecknade försäkringen. Om företaget du arbetar på går ut med information om varsel så räknas det som att du har kännedom om ett kommande varsel. 
  • Om du tecknar försäkring när du har kännedom om att företaget/arbetsplatsen du arbetar på t.ex. ska läggas ned, likvideras, bli föremål för konkurs eller liknande kan du inte heller få ersättning. 

Vänligen skriv ut och fyll i skadeanmälan

Anmälan skickas till:

Länsförsäkringar AB, Hälsa, Skador, FE 1650, 838 83 Frösön

Ladda ner din blankett här:

Skadeanmälan arbetslöshet
Skadeanmälan sjukdom 
Skadeanmälan dödsfall

Om något är oklart hänvisar vi till våra kollegor på Länsförsäkringar, Hälsa, telefon 08-588 424 12.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Om du har betalat minst 75 procent av din resa med vårt kreditkort eller om du har ett Agriakort, ingår ett extra reseskydd med bland annat avbeställningsskydd om du har ett läkarintyg. Läs mer om villkor för reseskyddet här.

I första hand ska du alltid kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Om det inte fungerar så kontakta Länsförsäkringar så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt köp.

Länsförsäkringars skadereglering 0771-66 63 00

Du hittar också mer information om reseskyddet på lansforsakringar.se.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Betala in det förfallna beloppet till oss direkt. På Mina sidor ser du vad du ska betala och till vilket bankgiro och OCR.

Om du inte har möjlighet att betala och vill komma i kontakt med en handläggare ber vi dig skicka in en förfrågan via Mina sidor.

Hjälpte svaret dig?
1 av 2 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Det innebär tills vidare att befintliga låntagare inte har möjlighet att teckna låneskyddsförsäkring på sina befintliga lån om de är tecknade före 1 april 2020.

Nya och befintliga lånekunder som ska få ett lån utbetalat eller utökat har fortfarande möjlighet att teckna låneskyddsförsäkring. 

Du hittar mer information här.

Hjälpte svaret dig?
0 av 2 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Om du får en påminnelse eller ett inkassobrev saknar vi din betalning. Om du inte har betalat ber vi dig betala in omgående.Tänk på att om du är ansluten till Kivra skickas dina avier för kreditkortet till din brevlåda i Kivra.

Om du har betalat och vill veta om vi mottagit din betalning ber vi dig att kontrollera detta via Mina sidor.

Om du vill prata med en handläggare kan du kontakta vår kundservice på telefonnummer 08-635 38 00.

Hjälpte svaret dig?
3 av 4 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du som är privatkund kan betala med autogiro på ditt lån eller avbetalning. Du kan inte betala med autogiro på din kortkredit.

Du anmäler autogiro via din internetbank och fyller i ditt avtalsnummer som betalarnummer. 

Läs mer om autogiro här

Företagskund? Läs om hur du ansöker om autogiro här

Hjälpte svaret dig?
2 av 3 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För att lösa ditt lån behöver du kontakta oss per telefon 08- 635 38 00 eller på Mina sidor. Vi hjälper dig räkna på upplupen ränta till slutbetalningsdag. Du behöver betala in korrekt belopp för att lånet ska avslutas. 

 

Hjälpte svaret dig?
32 av 49 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du hittar ditt avtalsnummer på samtliga fakturor.

Hjälpte svaret dig?
0 av 36 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Har du ett Agriakort är det via appen  Agriakortet du får full kontroll på dina transaktioner, kan se saldo och din avikopia. 

Hjälpte svaret dig?
0 av 6 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För frågor om dina avtal kan du som privatkund ringa Kundservice privat 08-635 38 00 eller skriv till oss via Mina Sidor så hjälper vi dig.

Hjälpte svaret dig?
2 av 9 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Om du har glömt din personliga kod kan vi skicka ut koden på nytt.

För att beställa din personliga PIN-kod kontakta oss på telefon 08-635 38 00 eller genom att skriva till oss i Säkra meddelande på Mina sidor.

Hjälpte svaret dig?
4 av 5 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Att ditt köp är räntefritt innebär att du har ett kampanjköp med leverantören att inte betala någon ränta på ditt köp. 

Hjälpte svaret dig?
10 av 15 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Har du fått ränta på dina fakturor fast du har ett räntefritt avtal, kontakta vår kundtjänst på 08-635 38 00.

Hjälpte svaret dig?
3 av 4 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


En uppläggningsavgift, även kallad kampanjavgift, är en första avgift som kommer på den första fakturan. 

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du kan beställa en ny pinkod genom att kontakta kundservice genom att logga in på Mina Sidor och skicka ett direktmeddelande eller via telefon 08-635 38 00.

Tänk på att pinkoden skickas via post och det kan därför ta några dagar innan du får den.

Hjälpte svaret dig?
2 av 2 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag