Vanliga frågor för privatkunder
Du aktiverar kortet med mobilt bankID. Har du ett Wasa Kredit kort aktiverar du det i appen ”Wasa Kredit – Ditt kreditkort”. Har du ett Agria kort, aktiverar du det i appen ”Agria kortet - Ditt kreditkort”.
Aktivera ditt kort steg för steg
- Du kan se om ditt kort är aktiverat eller inte i kortlistan som visas på översiktssidan när du kommer in i appen.
- Om kortet inte är aktiverat lyder en text Ej aktiverat på kortraden. Om det inte finns en rödmarkerad text på kortraden innebär det att kortet är aktiverat.
- Om du vill aktivera ditt kort, klicka på länken Ej aktiverat.
- Klicka på knappen Aktivera kort.
- Ditt kort är nu aktiverat.
I appen hittar du även andra bra funktioner och hjälpmedel för ditt kort, läs mer om vad du kan göra i appen här.
Ladda ner appen här:
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Du ansöker enkelt om ett extrakort i appen.
- Gå in i appen.
- Klicka på snabbmenyn.
- Klicka på länk Kort.
- Välj Beställ extrakort.
- Ange ditt personnummer.
- Bekräfta din beställning med ditt mobila BankID.
- En bekräftelse på din beställning visas.
Det här kan du också göra i appen >
Om du inte redan har appen, kan du ladda ner den här:
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer.
Bedrägeriförsök via telefon (vishing)
Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med stämma överens med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
I Kivra kan du registrera ditt kontonummer för betalning. När du sedan använder Kivras betaltjänst kommer dina avier dras från det angivna kontot. Har du autogiro kan du inte betala din avi i Kivra eftersom beloppet dras automatiskt från ditt konto.
OBS! Beroende på vilken bank du har så erbjuder Kivra olika betalsätt. Behöver du signera betalningen med Mobilt BankID så dras beloppet direkt från kontot. I annat fall så behöver du tänka på att betalningen dras från ditt konto först efter 2-3 bankdagar. Se då till att betala din faktura i god tid innan förfallodagen.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Du registrerar dig med Mobilt BankID i Kivras app eller på hemsidan kivra.se. Behöver du hjälp, hänvisar vi dig till Kivras support tel 0770-45 70 00 eller support@kivra.com. Tänk på att om du har e-faktura så får du inte avin i Kivra utan direkt till din internetbank istället.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Förtydliganden kring arbetslöshetsförsäkringen med tanke på de varsel som nu sker
Försäkringen ersätter dig som haft en tillsvidareanställning om minst 17 timmar per vecka när du blir uppsagd. Efter det att du varit arbetslös i 30 dagar ersätter försäkringen i upp till 12 månader för just den här arbetslöshetsperioden. Ersättningen för arbetslöshet motsvarar ränta och amortering för ditt lån för aktuell månad. Du som blivit permitterad har fortfarande en anställning och är inte arbetslös i försäkringens mening.
Företagare kan inte få ersättning ur försäkringen. Om du är osäker på om du räknas som företagare så hittar du mer information i våra villkor.
Viktigt att känna till
- Du måste ha varit tillsvidareanställd i minst tre sammanhängande månader efter att försäkringen tecknades för att ha möjlighet till ersättning.
- Du kan inte få ersättning om du blir varslad om arbetslöshet eller uppsagd under de tre första månaderna från att du köpte försäkringen.
- Vi betalar inte ersättning om du haft kännedom om kommande varsel eller arbetslöshet när du tecknade försäkringen. Om företaget du arbetar på går ut med information om varsel så räknas det som att du har kännedom om ett kommande varsel.
- Om du tecknar försäkring när du har kännedom om att företaget/arbetsplatsen du arbetar på t.ex. ska läggas ned, likvideras, bli föremål för konkurs eller liknande kan du inte heller få ersättning.
Vänligen skriv ut och fyll i skadeanmälan
Anmälan skickas till:
Länsförsäkringar AB, Hälsa, Skador, FE 1650, 838 83 Frösön
Ladda ner din blankett här:
Skadeanmälan arbetslöshet
Skadeanmälan sjukdom
Skadeanmälan dödsfall
Om något är oklart hänvisar vi till våra kollegor på Länsförsäkringar, Hälsa, telefon 08-588 424 12.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Om du har betalat minst 75 procent av din resa med vårt kreditkort eller om du har ett Agriakort, ingår ett extra reseskydd med bland annat avbeställningsskydd om du har ett läkarintyg. Läs mer om reseskyddet här >.
I första hand ska du alltid kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Om det inte fungerar så kontakta Länsförsäkringar så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt köp.
Länsförsäkringars skadereglering 0771-66 63 00
Du hittar också mer information om reseskyddet på lansforsakringar.se.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Betala in det förfallna beloppet till oss direkt. På Mina sidor ser du vad du ska betala och till vilket bankgiro och OCR.
Om du inte har möjlighet att betala och vill komma i kontakt med en handläggare ber vi dig skicka in en förfrågan via Mina sidor.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Du hittar ditt avtalsnummer på samtliga fakturor.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Har du ett Agriakort är det via appen Agriakortet du får full kontroll på dina transaktioner, kan se saldo och din avikopia.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
För frågor om dina avtal kan du som privatkund ringa Kundservice privat 08-635 38 00 eller skriv till oss via Mina Sidor så hjälper vi dig.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Kreditkortet kommer med ett antal fördelar.
Du har alltid upp till 58 dagar räntefritt på alla inköp och uttag och är trygg med försäkringar som möter upp om oturen skulle vara framme, du har
- reseförsäkring (en av marknadens mest heltäckande)
- förlängd garanti på vissa produkter
- förlängd Allriskförsäkring
- prisgaranti 90 dagar
- internetköpskydd
- självriskskydd vid bilbärgning.
Du kan hantera dina vanligaste ärenden direkt i appen, du
- kan ansöka om högre limit – upp till 100 000 kr
- dela upp din betalning i appen
- föra över pengar via appen till valfritt konto
- får full kontroll med tydliga översikter
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Kreditkortet ger dig möjlighet att dela upp dina köp med förmånliga villkor. Välj hur du vill betala i Wasa Kredit-appen. Betala alla köp direkt eller dela upp några köp till senare.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Du som är privatkund kan betala med autogiro på ditt lån eller avbetalning. Du kan inte betala med autogiro på din kortkredit.
Du anmäler autogiro via din internetbank och fyller i ditt avtalsnummer som betalarnummer.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
För att lösa ditt lån behöver du kontakta oss per telefon 08- 635 38 00 eller på Mina sidor. Vi hjälper dig räkna på upplupen ränta till slutbetalningsdag. Du behöver betala in korrekt belopp för att lånet ska avslutas.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Det innebär tills vidare att befintliga låntagare inte har möjlighet att teckna låneskyddsförsäkring på sina befintliga lån om de är tecknade före 1 april 2020.
Nya och befintliga lånekunder som ska få ett lån utbetalat eller utökat har fortfarande möjlighet att teckna låneskyddsförsäkring.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Om du får en påminnelse eller ett inkassobrev saknar vi din betalning. Om du inte har betalat ber vi dig betala in omgående.Tänk på att om du är ansluten till Kivra skickas dina avier för kreditkortet till din brevlåda i Kivra.
Om du har betalat och vill veta om vi mottagit din betalning ber vi dig att kontrollera detta via Mina sidor.
Om du vill prata med en handläggare kan du kontakta vår kundservice på telefonnummer 08-635 38 00.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Om du har glömt din personliga kod kan vi skicka ut koden på nytt.
För att beställa din personliga PIN-kod kontakta oss på telefon 08-635 38 00 eller genom att skriva till oss i Säkra meddelande på Mina sidor.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Att ditt köp är räntefritt innebär att du har ett kampanjköp med leverantören att inte betala någon ränta på ditt köp.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Har du fått ränta på dina fakturor fast du har ett räntefritt avtal, kontakta vår kundtjänst på 08-635 38 00.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
En uppläggningsavgift, även kallad kampanjavgift, är en första avgift som kommer på den första fakturan.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Du kan beställa en ny pinkod genom att kontakta kundservice genom att logga in på Mina sidor och skicka ett direktmeddelande eller via telefon 08-635 38 00.
Tänk på att pinkoden skickas via post och det kan därför ta några dagar innan du får den.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Det beror på ett antal faktorer, men om du signerar avtalet med Mobilt BankID sätts pengarna vanligen in på ditt konto inom 2-4 vardagar.
Alternativt skickar vi hem ett avtal till dig för underskrift som ska returneras via post. Pengarna sätts in på ditt konto när det underskrivna avtalet kommit oss tillhanda. Du får pengarna på kontot inom 2–3 bankdagar.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Räntan på Direktlånet bestäms individuellt i samband med kreditbedömningen. Vi kan därför inte ge något förhandsbesked om vad just din ränta blir. Du kan se din ränta på ditt lånebesked samt på ditt låneavtal.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Det hittar du på din senaste faktura/avi och även på Mina Sidor. Om du har kreditkortet hittar du även en avikopia i Wasa Kredit-appen.
Du är förstås alltid välkommen att ringa till oss på 08-635 38 00.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
UC erbjuder privatpersoner tjänsten ID-Skydd vilket innebär att du får ett meddelande när din kreditupplysning hos UC ändras. Skulle du bli ID-kapad får du hjälp dygnet runt.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta vår kundservice på 08-635 38 00.
Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
I alla bank- och finansverksamheter råder sekretess. Den omfattar all kontakt och alla affärsförbindelser mellan dig och oss, oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Banksekretessen är en förutsättning för att du ska kunna vända sig till oss och andra banker och finansbolag för att få råd och hjälp och vara säker på att de uppgifter som lämnas inte förs vidare till utomstående part. Det vill säga, det är bara du som kund som själv kan få del av dina uppgifter.
Genom att logga in på vår självserviceportal Mina Sidor kan du som kund tryggt och enkelt kommunicera med oss genom säkra meddelanden,
Ifall du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan en fullmakt ge rätten till någon annan att företräda dig i dina ärenden.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Har du ett lån eller avbetalning hos oss erbjuder vi e-faktura. Tjänsten omfattar idag inte kreditkortet eller delbetalning. Du ansluter dig genom att kontakta din bank.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Kontakta kundservice genom att logga in på Mina sidor eller på telefon 08-635 38 00. Öppet helgfria vardagar 9-17.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Saknar du betaluppgifter till oss gäller följande uppgifter.
För lån och avbetalning
Bankgiro 801-4896 används om du har ett OCR-nummer.
För extra inbetalning/amortering och slutbetalning
Bankgiro 262-5705 används om du saknar OCR. Ange avtals-/lånenummer i meddelanderutan.
För kreditkort
För kreditkortet betalar du in på Bankgiro 103-1012.
OCR-nummer hittar du på avin, Mina sidor och i appen Wasa Kredit. Har du ett Agriakort hittar du samma uppgifter i appen Agriakortet.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Mina Sidor är tillgängligt för kunder med Direktlån, kreditkort, avbetalning eller leasing-/hyresavtal. Som privatkund loggar du in med Mobilt BankID och behöver inte registrera dig.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Kontakta kundservice på telefon 08-635 38 00 (öppet helgfria vardagar, 9-17) så hjälper vi dig.
I samband med lösen av billån kan ägarbytet göras. Detta för att undvika återtag av redan såld bil. Billånet kan inte överlåtas.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
En kreditupplysning är en sammanställning av din ekonomi. Där står bland annat hur mycket du tjänar och om du har några betalningsanmärkningar. Vi använder kreditupplysningen bland annat för att räkna ut din ränta.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Ibland behöver vi komplettera ansökan och upplysning med uppgifter från dig, som till exempel ett arbetsgivarintyg.
När vi fått in kompletteringen kan vi göra en fullständig bedömning av din ansökan. Din komplettering skickar du till: info.direktlan@wasakredit.se eller via faxnummer 08-635 37 30.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Du kan alltid betala in mer än det belopp som står på avin. Det enda du behöver göra är att lägga till önskad summa på det aviserade beloppet.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
För dig med kreditkort
För dig som har kreditkort börjar dröjsmålsränta att gälla efter förfallodagen. Vid försenad betalning tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kronor. Därefter tar vi ut en inkassoavgift på inkassoavin på 180 kronor.
För dig med avbetalning eller Direktlån
För dig som har en avbetalning eller ett Direktlån, också kallat blancolån eller privatlån, och är försenad 10 dagar eller mer med din betalning tar vi ut 60 kronor i påminnelseavgift på påminnelse ett. Därefter tar vi ut en inkassoavgift på inkassoavin på 180 kronor. Dröjsmålsränta tillkommer.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
I januari varje år skickar vi ut räntebesked till dig som är, alternativt har varit, kund eller står som medsökande på ett lån hos Wasa Kredit. Räntebeskedet är ett underlag till din deklaration som visar hur mycket ränta du betalade året innan.
På räntebeskedet upplyser vi samtidigt om att vi har hämtat information om dig från kreditupplysningsföretaget UC. Observera att UC inte noterar detta som en kreditupplysning.
Enligt lagen om kapitaltäckning och stora exponeringar ska svenska banker och kreditinstitut göra beräkningar av sina kreditrisker. Som en del i den beräkningen behöver vi ta in information från UC om alla våra kunder.
Om du vill se den information som vi inhämtar kan du ta kontakt med UC via brev eller via e-post till baselkopia@uc.se. Ange ditt personnummer/organisationsnummer i kontakt med UC.
Adress UC
UC AB
Att: Baselkopia
117 88 Stockholm
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Betala minst 75 procent av din resa med kreditkortet och få ett förmånligt reseskydd som komplement till din hemförsäkring.
Tillsammans med Länsförsäkringar erbjuder vi ett av marknadens bästa reseskydd. Försäkringen gäller för dig som har kreditkortet samt din familj, maka/make/sambo och barn som är skrivna på samma adress i Sverige.
Betala med kreditkortet eller ta ut pengar i en bankomat. Upp till 58 dagar räntefritt och valutapåslag på 1,5 procent.
Läs mer om reseförsäkringen och ta del av villkoren på sidan reseförsäkring ingår i ditt kort.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Den administrativa avgiften är avtalad mellan parterna. Om du väljer autogiro så påverkas inte den administrativa avgiften. Den betalar du för hantering och administrering av ditt avtal under hela avtalsperioden.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Du ansöker om Mobilt BankID via din bank. Följ instruktionerna steg för steg i ansökningsflödet.
I ett av stegen får du en aktiveringskod av din bank.
Avrunda med att ladda ner appen Mobilt BankID på din mobil och ange den aktiveringskod som du fått. Härefter får du bekräfta att ditt mobila BankID fungerar.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Ett annuitetslån är en betalningsmodell där du vid varje avbetalningstillfälle betalar ett belopp som täcker både amortering och ränta. Beloppet kallas annuitet och beräknas på lånebeloppet, räntesatsen och antalet betalningstillfällen. Det betyder att månadskostnaden blir samma vid varje betalningstillfälle om räntan inte ändras. I början på annuitetslånets avtalsperiod kommer den största delen av månadskostnaden gå till räntan och i slutet blir det tvärtom, den största delen går i stället till amortering. Det fasta beloppet är uträknat så att lånet blir slutbetalt när löptiden (avtalstiden för lånet) går ut.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Här hittar du allmänna villkor Wasa Kredit-kortet.
För generell information och om villkoren för de försäkringar som ingår när du handlar med kreditkortet hittar du här.
Har du Agriakort?
Här hittar du allmänna villkor för Agriakortet.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Om du misstänker missförhållanden eller oegentligheter kan du rapportera dina misstankar via vår visselblåsarfunktion. Du behöver inte ha bevis, men alla meddelanden ska lämnas i god tro.
Här kan du läsa om vad som gäller vid visselblåsning och hur du går tillväga för att anmäla missförhållanden och oegentligheter.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag
Första fakturan för kortköp är helt avgifts- och räntefri.
Tack, för ditt svar.
Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag