Vanligaste frågorna just nu

Vi erbjuder för närvarande inte privatleasing av bilar, men vi vill uppmärksamma dig som företagare om vår företagsleasing. Välj din önskade bilmodell och dra nytta av förmånliga erbjudanden som inkluderar allt från fördelaktiga bilförsäkringar till rabatt på bränsle och däck.

Vårt leasingprogram är utformat för att maximera ditt företags effektivitet utan att binda kapital. Utforska våra "Wasa Kredit Edition"-paket för exklusiva fördelar. Kontakta oss för en skräddarsydd lösning som passar ditt företags behov, läs mer om företagsleasing bil här >

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar så här.

  1. Klicka här för att komma till kundkännedomsfrågorna
  2. Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
  3. Om du loggar in via mobil enhet (såsom mobil eller surfplatta) så får du två alternativ:

    • Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
    • Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.

  4. Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
  5. När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hjälpte svaret dig?
46 av 129 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du kan beställa en ny pinkod genom att kontakta kundservice genom att logga in på Mina sidor och skicka ett direktmeddelande eller via telefon 08-635 38 00.

Tänk på att pinkoden skickas via post och det kan därför ta några dagar innan du får den.

Hjälpte svaret dig?
26 av 50 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


En uppläggningsavgift, även kallad kampanjavgift, är en första avgift som kommer på den första fakturan. 

Hjälpte svaret dig?
14 av 27 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Att ditt köp är räntefritt innebär att du har ett kampanjköp med leverantören att inte betala någon ränta på ditt köp. 

Hjälpte svaret dig?
97 av 199 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer. 

Bedrägeriförsök via telefon (vishing)  

Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med stämma överens med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person. 

Hjälpte svaret dig?
39 av 56 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Den administrativa avgiften är avtalad mellan parterna. Om du väljer autogiro så påverkas inte den administrativa avgiften. Den betalar du för hantering och administrering av ditt avtal under hela avtalsperioden. 

Hjälpte svaret dig?
62 av 182 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


I alla bank- och finansverksamheter råder sekretess. Den omfattar all kontakt och alla affärsförbindelser mellan dig och oss, oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Banksekretessen är en förutsättning för att du ska kunna vända sig till oss och andra banker och finansbolag för att få råd och hjälp och vara säker på att de uppgifter som lämnas inte förs vidare till utomstående part. Det vill säga, det är bara du som kund som själv kan få del av dina uppgifter. 

Genom att logga in på vår självserviceportal Mina Sidor kan du som kund tryggt och enkelt kommunicera med oss genom säkra meddelanden,

Ifall du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan en fullmakt ge rätten till någon annan att företräda dig i dina ärenden.

Hjälpte svaret dig?
9 av 16 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För dig med kreditkort

För dig som har kreditkort börjar dröjsmålsränta att gälla efter förfallodagen. Vid försenad betalning tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kronor. Därefter tar vi ut en inkassoavgift på inkassoavin på 180 kronor.  

För dig med avbetalning eller Direktlån

För dig som har en avbetalning eller ett Direktlån, också kallat blancolån eller privatlån, och är försenad 10 dagar eller mer med din betalning tar vi ut 60 kronor i påminnelseavgift på påminnelse ett. Därefter tar vi ut en inkassoavgift på inkassoavin på 180 kronor. Dröjsmålsränta tillkommer.

Hjälpte svaret dig?
25 av 59 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du gör en adressändring till Skatteverket. Efter det måste vi få in skriftligt underlag på ändringen. Det går bra att skicka in önskemål om ny adress/referens via Mina sidor.

Logga in på Mina sidor

Om du ändrar till en utländsk faktureringsadress kan vi inte garantera att våra fakturor når dig, och du måste själv ansvara för att fakturan blir betald i tid. Vi rekommenderar att du på din internetbank lägger in en automatisk överföring till oss. På så sätt kan du undvika att drabbas av påminnelseavgifter.

Hjälpte svaret dig?
10 av 23 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Saknar du betaluppgifter till oss gäller följande uppgifter.

För lån och avbetalning 

Bankgiro 801-4896 används om du har ett OCR-nummer.

För extra inbetalning/amortering och slutbetalning

Bankgiro 262-5705 används om du saknar OCR. Ange avtals-/lånenummer i meddelanderutan.

För kreditkort

För kreditkortet betalar du in på Bankgiro 103-1012. 

OCR-nummer hittar du på avin, Mina sidor och i appen Wasa Kredit. Har du ett Agriakort hittar du samma uppgifter i appen Agriakortet.

Hjälpte svaret dig?
31 av 81 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Räntan på Direktlånet bestäms individuellt i samband med kreditbedömningen. Vi kan därför inte ge något förhandsbesked om vad just din ränta blir. Du kan se din ränta på ditt lånebesked samt på ditt låneavtal. 

Läs mer om räntan här

Hjälpte svaret dig?
37 av 94 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag