Övriga frågor
Vi har inte tagit en kreditupplysning på dig, vi har endast hämtat information. Det noteras inte som en personlig kreditförfrågan hos UC.
Som finansbolag har vi på Wasa Kredits till uppgift att samla in våra totala kreditrisker, då vi råder under lagen om kapitaltäckning och stora exponeringar. I lagen står det att svenska banker och kreditinstitut ska göra beräkningar av sina kreditrisker. Vi är även enligt lag skyldiga att informera dig om detta.
Som finansbolag har vi på Wasa Kredits till uppgift att samla in våra totala kreditrisker, då vi råder under lagen om kapitaltäckning och stora exponeringar. I lagen står det att svenska banker och kreditinstitut ska göra beräkningar av sina kreditrisker. Vi är även enligt lag skyldiga att informera dig om detta.
UC har inte noterat detta som en personlig kreditförfrågan.
Läs mer: Vi har hämtat information om dig från UC
Mina Sidor är tillgängligt för kunder med Direktlån, kreditkort, avbetalning eller leasing-/hyresavtal. Som privatkund loggar du in med Mobilt BankID och behöver inte registrera dig.
Du gör en adressändring till Skatteverket. Efter det måste vi få in skriftligt underlag på ändringen. Det går bra att skicka in önskemål om ny adress/referens via Mina Sidor
Om du ändrar till en utländsk faktureringsadress kan vi inte garantera att våra fakturor når dig, och du måste själv ansvara för att fakturan blir betald i tid. Vi rekommenderar att du på din internetbank lägger in en automatisk överföring till oss. På så sätt kan du undvika att drabbas av påminnelseavgifter.
Saknar du betaluppgifter till oss gäller följande uppgifter.
För lån och avbetalning
Bankgiro 801-4896 används om du har ett OCR-nummer.
För extra inbetalning/amortering och slutbetalning
Bankgiro 262-5705 används om du saknar OCR. Ange avtals-/lånenummer i meddelanderutan.
För kreditkort
För kreditkortet betalar du in på Bankgiro 103-1012.
OCR-nummer hittar du på avin, Mina sidor och i appen Wasa Kredit. Har du ett Agriakort hittar du samma uppgifter i appen Agriakortet.
En kreditupplysning är en sammanställning av din ekonomi. Där står bland annat hur mycket du tjänar och om du har några betalningsanmärkningar. Vi använder kreditupplysningen bland annat för att räkna ut din ränta.
Räntan på Direktlånet bestäms individuellt i samband med kreditbedömningen. Vi kan därför inte ge något förhandsbesked om vad just din ränta blir. Du kan se din ränta på ditt lånebesked samt på ditt låneavtal.
Trygg Kund
Om du loggar in via Kundkännedom och får ett meddelande som lyder "Sidan går inte att öppna", råder vissa prestandaproblem och vi ber dig om att försöka om en stund igen.
Svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar så här.
- Klicka på Logga in
- I listan som visas, välj Kundkännedom.
- Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
- När du loggar in via mobil (eller surfplatta) så får du två alternativ:
- Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
- Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.
- Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
- När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.
Svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar så här.
- Klicka på Logga in
- I listan som visas, välj Kundkännedom.
- Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
- Om du loggar in via mobil enhet (såsom mobil eller surfplatta) så får du två alternativ:
- Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
- Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.
- Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
- När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.
Enligt gällande penningtvättslagstiftning måste vi veta vilka av våra kunder som är en PEP (person i politiskt utsatt ställning ). Exempel på PEP är minister, styrelseledamot i statligt bolag, parlamentsledamot, ambassadör, domare i högre instans, person med en ledande tjänst/position i internationell organisation och högre officerare.
Dina svar och uppgifter är konfidentiella och hanteras i enlighet med de krav som banksekretessen och dataskyddsförordningen ställer upp.
Om du misstänker missförhållanden eller oegentligheter kan du rapportera dina misstankar via vår visselblåsarfunktion. Du behöver inte ha bevis, men alla meddelanden ska lämnas i god tro.
Här kan du läsa om vad som gäller vid visselblåsning och hur du går tillväga för att anmäla missförhållanden och oegentligheter.
Telefon
Kundservice 08-635 38 00
Vi har öppet helgfria vardagar 9-17.
Säkra meddelanden
Skriv till oss via Säkra meddelanden på Mina sidor. Mina sidor är öppet dygnet runt och när vi svarat dig skickas ett mejl till din inkorg.
Det är högt tryck på både telefon och inkommande meddelanden. Vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt på era meddelanden och samtal och hoppas att ni har förståelse för denna situation.
Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer.
Bedrägeriförsök via telefon (vishing)
Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med stämma överens med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person.
I alla bank- och finansverksamheter råder sekretess. Den omfattar all kontakt och alla affärsförbindelser mellan dig och oss, oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Banksekretessen är en förutsättning för att du ska kunna vända sig till oss och andra banker och finansbolag för att få råd och hjälp och vara säker på att de uppgifter som lämnas inte förs vidare till utomstående part. Det vill säga, det är bara du som kund som själv kan få del av dina uppgifter.
Genom att logga in på vår självserviceportal Mina Sidor kan du som kund tryggt och enkelt kommunicera med oss genom säkra meddelanden,
Ifall du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan en fullmakt ge rätten till någon annan att företräda dig i dina ärenden.
Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta vår kundservice på 08-635 38 00.
Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier.
UC erbjuder privatpersoner tjänsten ID-Skydd vilket innebär att du får ett meddelande när din kreditupplysning hos UC ändras. Skulle du bli ID-kapad får du hjälp dygnet runt.