Övriga frågor
Vår webbplats fungerar bäst om du använder den senaste versionen av Chrome, Edge, Safari eller Firefox. Webbplatsen fungerar med andra webbläsare också, men då kan vi inte garantera att alla tjänster fungerar.
För att minska risken att drabbas av intrång eller andra typer av säkerhetshot rekommenderar vi att du håller ditt operativsystem uppdaterat. Nya versioner av webbläsare är generellt säkrast.
Märker du att sidan ser konstig ut eller att vissa funktioner inte fungerar, testa en annan webbläsare eller uppdatera ditt operativsystem. Det ska förhoppningsvis lösa problemet!
Ja, det kan du. Mina sidor är tillgängligt för kunder med Direktlån, kreditkort, avbetalning eller leasing-/hyresavtal. Som privatkund loggar du in med Mobilt BankID och behöver inte registrera dig.
Du gör en adressändring till Skatteverket. Efter det måste vi få in skriftligt underlag på ändringen. Det går bra att skicka in önskemål om ny adress/referens via Mina sidor.
Vid utländsk faktureringsadress
Om du ändrar till en utländsk faktureringsadress kan vi inte garantera att våra fakturor når dig, och du måste själv ansvara för att fakturan blir betald i tid. Vi rekommenderar att du på din internetbank lägger in en automatisk överföring till oss. På så sätt kan du undvika att drabbas av påminnelseavgifter.
Om du saknar betaluppgifter till oss gäller följande bankgironummer beroende på typ av betalning:
För lån och avbetalning
- Använd Bankgiro 801-4896 om du har ett OCR-nummer.
För extra inbetalning/amortering och slutbetalning
- Använd Bankgiro 262-5705 om du saknar OCR-nummer. Ange avtals-/lånenummer i meddelanderutan.
För kreditkort
- Betala in på Bankgiro 103-1012.
Du finner OCR-nummer på avin, Mina sidor och i appen Wasa Kredit.
Har du ett Agriakort hittar du samma uppgifter i appen Agriakortet. Läs mer om Agriakortet på Agrias webbplats.
En kreditupplysning är en sammanställning av din ekonomi som inkluderar information om din inkomst, eventuella betalningsanmärkningar och andra ekonomiska förhållanden. Vi använder kreditupplysningen för att bedöma din kreditvärdighet och för att räkna ut din ränta.
Räntan på Direktlånet bestäms individuellt i samband med kreditbedömningen. Detta innebär att vi gör en bedömning av din ekonomiska situation och kreditvärdighet innan vi fastställer din personliga ränta. Faktorer som kan påverka räntan inkluderar din inkomst, skuldsättning, tidigare betalningshistorik och andra ekonomiska förhållanden.
Eftersom räntan bestäms individuellt kan vi inte ge något förhandsbesked om vad just din ränta blir. Du får information om din specifika ränta i ditt lånebesked samt i ditt låneavtal.
För mer information om hur räntan bestäms och vad som påverkar den, besök vår sida om ränta och avgifter på lån.
Trygg Kund
Om du misstänker missförhållanden eller oegentligheter kan du rapportera dina misstankar via vår visselblåsarfunktion. Du behöver inte ha bevis, men alla meddelanden ska lämnas i god tro.
Här kan du läsa om vad som gäller vid visselblåsning och hur du går tillväga för att anmäla missförhållanden och oegentligheter.
Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer.
Bedrägeriförsök via telefon (vishing):
Kundtjänstbedrägerier sker genom att bedragare ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med matcha bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som informerar om att du snart kommer att bli uppringd av din bank. Bedragarna påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. De ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID, som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person.
För att skydda dig mot dessa typer av bedrägerier:
- Ge aldrig ut dina inloggningsuppgifter eller koder till någon.
- Logga inte in på uppmaning av någon som kontaktar dig via telefon, sms, e-post eller chatt.
- Kontakta alltid din bank direkt via officiella kanaler om du är osäker.
För mer information om hur du kan skydda dig mot bedrägerier, besök våra Trygg Kund-sidor: Säkerhet på Internet.
Banksekretess innebär att all information som du delar med oss, oavsett om den är skriftlig eller muntlig, hålls konfidentiell. Detta gäller alla våra kontakter och affärsförbindelser med dig. Banksekretessen är en grundläggande princip som säkerställer att du kan vända dig till oss för råd och hjälp utan att behöva oroa dig för att dina uppgifter ska delas med utomstående parter. Endast du som kund har tillgång till dina uppgifter.
Du kan tryggt och enkelt kommunicera med oss genom Säkra meddelanden på vår självserviceportal Mina sidor.
Om du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan du ge någon annan rätt att företräda dig i dina ärenden genom att utfärda en fullmakt.
Läs mer: Så använder du Säkra meddelanden
Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld, följ dessa steg:
- Polisanmäl händelsen: Kontakta polisen och gör en anmälan så snart som möjligt.
- Kontakta oss: Logga in på Mina sidor och använd Säkra meddelanden för att rapportera händelsen och få hjälp och råd.
- Spärra din kreditupplysning hos UC: Genom att spärra din kreditupplysning minskar du risken för ytterligare bedrägerier. Läs om hur du går tillväga på UCs webbplats.
För att skydda dig mot bedrägerier på Internet kan du använda olika tjänster och följa vissa riktlinjer. Ett sätt är att använda tjänsten ID-Skydd från UC, som meddelar dig om någon har gjort en förfrågan eller ändring i din ekonomiska information, och erbjuder hjälp dygnet runt vid ID-kapning.
För fler tips och råd om hur du kan skydda dig online, besök gärna våra Trygg kund-sidor: Säkerhet på Internet.