Hur och var kommer vi ladda bilen i framtiden?
Det råder stor turbulens på energimarknaden idag, det har säkert inte gått någon förbi, säger Peder Berne, Sustainability Coordinator på E.ON. Vi satsar på energieffektivitet på alla fronter och det omfattar arbetet med publik laddinfrastruktur.
Vi frågade Peder Berne, Sustainability Coordinator på E.ON, om hur rådande energiläge påverkar utvecklingen av laddinfrastruktur och den pågående övergången till elbilar.
– Krigsläget i Ukraina har skapat en utmanande situation för den europeiska energimarknaden. Europa har förlitat sig på den ryska gasen i hög utsträckning och utan den har energipriset skjutit i höjden på bred front, så även de svenska elpriserna, säger Peder.
De allt högre energikostnaderna har kommit att sätta fokus på energieffektivisering över lag, vilket i sig ligger i linje med satsningar som redan innan rådande världsläge fanns med i det övergripande arbetet mot klimatmålen. I kombination med elektrifieringen, mer volatila elpriser och förnybar, lokal elproduktion har tjänster kring energioptimering blivit alltmer relevanta och efterfrågas i högre grad.
Hållbar energi ska vara tillgänglig för alla
En av E.ONs nyckelfrågor är att tillgängliggöra hållbar energi för alla vilket bland annat realiseras i ett omfattande arbete med publik laddinfrastruktur, både i anslutning till parkeringshus, men även vid gator och transportnoder.
– Man ska även känna tryggheten i att kunna ladda på de etablerade stationerna varför det sker stora satsningar kring att bygga ut den publika laddinfrastrukturen, i kombination med att fler snabbladdare etableras med högre effekter, fortsätter Peder.
– Här finns dessutom en hel del nya samarbeten mellan laddinfrastruktursoperatörer samt ägare och energisystemsoperatörer, exempelvis för smart styrning av laddningen och liknande systemtjänster för flexibilitet och frekvensmarknaden, säger Peder. En annan sektor som utgör en central pusselbit är elektrifieringen av transportsektorn – både för lätta och tunga fordon.
Vi ska ha ett NettoNoll till 2035
E.ONs primära fokus är att tillhandahålla hållbar energi jämte smarta tjänster som möjliggör optimal användning, med ett långsiktigt mål att vara helt NettoNoll till 2035.
Det innebär noll utsläpp av växthusgaser i E.ONs egen verksamhet till 2030 och ett övergripande NettoNoll till 2035, vilket inkluderar indirekta utsläpp i alla led. För nå dit behöver E.ON arbeta för minskade växthusgasutsläpp i hela värdekedjan, ersätta fossila energikällor med förnybara och vidareutveckla och implementera digitala tjänster för smart energianvändning.
– Det innebär att de lösningar vi erbjuder våra kunder behöver uppfylla samma höga hållbarhetsprestanda och att vi på så sätt hjälper våra kunder att realisera sina mål och hållbarhetsambitioner, säger Peder Berne.
Lite elbilsstatistik
Laddbara fordon i Sverige (februari 2023)
- 445 318 laddbara personbilar
- Detta utgör 9 procent av personbilsflottan)
- Av dessa är 45 procent elbilar och 55 procent laddhybrider
- 44 procents tillväxt senaste 12 månaderna
- 941 elbussar
- 13 747 lätta lastbilar
- 2 533 motorcyklar
- 265 tunga lastbilar
Laddstationer i Sverige
- 3 134 publika laddstationer
- 19 418 laddpunkter
- Varav 2 307 med snabbladdning
- Varav 2 307 med snabbladdning
Källa: Elbilsstatistik.se