Spaningar och trender inom bank och finans
Mikael Sjögren, chef för Företagscenter på Wasa Kredit, delar med sig av sina reflektioner kring de trender och förändringar som sker inom bank och finans. En bransch som präglas av digitalisering och automation, nya regelverk och ett ökat fokus på hållbarhetsfrågor.
Med över 20 år i branschen i 14 olika roller inom bank och finans sitter Mikael Sjögren på både kunskap, erfarenheter och insikter. I senaste avsnittet av Ekonompodden delar han med sig av sina reflektioner kring de trender och förändringar som sker i branschen.
Bank- och finansbranschen är inne i en expansiv transformationsresa. Den drivs på av kunderna där kraven på tillgänglighet och självbetjäning manar på utvecklingen av digitalisering och automatisering. Nya och snabbfotade aktörer ökar konkurrensen med innovativa standardlösningar, med automatiserade beslutsmotorer och där stora delar av verksamheten kan outsourcas.
PSD2 banar väg för Open banking som öppnar för överföring av information mellan olika bank- och finansaktörer, vilket gör att kunden kan hantera alla sina engagemang i en och samma app. Helbankskunden som hade allt samlat på ett och samma ställe är ett minne blott. Idag kan kunden plocka russinen ur kakan och välja exakt det som passar behov och premisser.
Kunden i centrum
Mikael Sjögren tror inte att digitaliserade tjänster kommer att ta över i så pass stor utsträckning att den personliga rådgivningen försvinner helt.
– Det handlar om att skapa värde för kunden. Digitalisering och relation kommer lätt att bli en vattendelare, vissa väljer en strikt digital väg framåt, säger Mikael. Det öppnar för en marknad för de som hellre satsar på relation och personlig service. Man kommer segmentera kunderna på ett sätt där personlig rådgivning utgör del av totalerbjudandet.
Jämte det utmanas branschen av nya regelverk som kräver ständiga anpassningar av regler, processer och flöden.
– Även här har nya aktörer lättare att bli compliant, menar Mikael Sjögren, medan storbankerna bär på en tung ryggsäck av struktur-, system- och it-skuld. De sitter fast i gamla krav som inte är aktuella längre.
I framtiden kommer kundlojalitet byggas på andra sätt och där digitaliseringen endast kommer utgöra en förväntad standard och där allt kretsar kring att bygga värde för kunden. Det innebär att vi behöver lära känna våra kunder bättre och det i sig kräver en ny typ av kompetens inom företagen som inbegriper förståelse och hantering av kunddata.
Hållbara varumärken är framtiden
Hållbarhet, etik och annat som idag är kundnära frågeställningar kommer att vara värdedrivande faktorer för varumärket, som kommer att bli än mer centralt i framtiden, tror Mikael. Inte bara i fråga om fonder och aktier där mycket handlar om att satsa på sunda och etiska verksamheter, utan även på finansieringssidan.
– Vi gör en spännande satsning inom partneraffären på Wasa Kredit kring grön finansiering och hållbarhet. Det handlar om produkter och objekt med en positiv miljöpåverkan, solceller och laddstolpar och så vidare. Framtiden innebär mer hållbara affärer, säger Mikael.