Fler bilar kommer betala malusskatt från och med 1 juni
Nu har riksdagen sagt ja till miljödepartementets förslag om förändringar i bonus malus-systemet för nya bilar. Det innebär att fler bilar kommer att betala malusskatt från och med 1 juni, 2022.
En av de bärande grundstolparna i bonus malus-systemet är att intäkterna från den höjda fordonsskatten ska täcka kostnaderna för bonusutbetalningarna. Tanken är att utbetalningen av klimatbonus ska ske 6-7 månader efter registrering, så länge det finns pengar kvar i kassan. Men, i takt med att elbilar säljs i allt högre grad har kassan för klimatbonusen sinat.
Nu blir det sänkta gränser för malus
Nya pengar behöver komma till i kassan för klimatbonusen och därför justerar man villkoren för malusskatten. Bilar som registreras från och med 1 juni 2022 får nu en högre fordonsskatt i det att utsläppsgränserna för skatten sänks. Följande ändringar gäller:
- Gränsen för malusskatt sänks från 90 gram koldioxid per kilometer till 75 gram.
- Den övre gränsen för extra malusskatt sänks från 130 gram koldioxid per kilometer till 125 gram.
Maxbeloppet för skattehöjningen per år blir 1 730 kronor och gäller personbilar och transportbilar under de första tre åren efter att de registreras 1 juni eller senare.
Lättnader diskuteras för lätta lastbilar
Man diskuterar om lätta lastbilar bör få vissa lättnader i malusskatten då utbudet av eldrivna fordon i bilgenren är relativt begränsat. I sviterna av de höga bränslepriserna drabbas också denna yrkesgrupp hårt då bränsleförbrukningen dessutom är högre.
Bonusen tunnas ut för laddhybrider 2023
Regeringen föreslår att klimatbonusen för elbilar ska sänkas från 70 000 till 50 000 kronor 2023. För laddhybrider sänks förmodligen summan redan 2022 från 45 000 till 20 000 och utsläppsgränsen sänks från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer. Under 2023 kommer nivåerna sänkas ännu mer.