Enklare vardag med Mobilt BankID och Swish
I oktober släpptes årets rapport av Svenskarna och internet 2019. Läs om några av årets insikter vad gäller svenskarnas inställning och beteende.
En stor majoritet använder Mobilt BankID och Swish för att betala och göra bankärenden digitalt. Tjänster som underlättar vardagen och som många användare anser att de inte kan vara utan.
Enligt rapporten Svenskarna och internet 2019 använder åtta av tio Mobilt BankID och av de som har en smartmobil är det 94 procent. Användandet har mer än dubblerats de senaste tre åren och det är främst från användare som är äldre än 65 år.
Att användandet har ökat så snabbt är kanske ingen överraskning eftersom så många samhällstjänster har blivit digitala. Skatteverket toppar listan vilket de förmodligen har bidragit till genom att erbjuda snabbare skatteåterbäring till alla som har en digital brevlåda. Kollektivtrafiken ligger på andra plats och sjukvårdens e-tjänster på tredje.
De flesta anser att Mobilt BankID är en digital möjliggörare som sparar resurser, pappersanvändning och skattepengar. Men det finns också grupper som upplever att e-tjänster försvårar.
80 procent känner sig trygga när det betalar online
I år är första gången som frågan ställs i undersökning och sannolikt är det Mobilt BankID och Swish som bidrar till känslan av trygghet. Tryggast är åldersgruppen 26-35 år och även höginkomsttagare.
Det är främst föräldrar som oroar sig över att bli lurade på nätet eller bli bestulna på personliga uppgifter, kreditkorts- eller bankuppgifter. Enligt undersökningen uppger tre procent att de har fått sina kreditkortsuppgifter stulna på internet. Familjer med hemmaboende barn och de som är födda utanför Norden är de två grupper som drabbats dubbelt så mycket som genomsnittet. Bedrägliga dataspel är ett exempel när barn har lurats att lämna ut sina föräldrars kontouppgifter.
6 av 10 säljer saker online
Barnfamiljer säljer gärna på nätet och då är det åldersgruppen mellan 26-45 år som är flitigast. Det finns ingen skillnad mellan stad och land, däremot är det något fler män som säljer saker på nätet än kvinnor.
Många familjer och föräldrar med hemmavarande barn tycker att tiden de lägger på appar och e-handel är meningsfull tid. Drygt 8 av 10 internetanvändare köper något med digital leverans, exempelvis biljetter, filmer eller program.
Swish fortsätter att öka
Användandet av den mobila betaltjänsten har mer än dubblerats sedan år 2015. Tjänsten får numera användas av alla åldrar och uppskattas för att det är så enkelt att betala och föra över pengar.
Om Svenskarna och internet 2019
Undersökningen görs av Internetstiftelsen som är en allmännyttig, oberoende, affärsdriven organisation med ansvar för internets svenska toppdomän .se. Varje år undersöks svenskarnas inställning till internet och resultaten publiceras i rapporten Svenskarna och internet.
Undersökningen är en del av World Internet Project, ett internationellt forskningsprojekt som följer internets spridning och användning runt om i världen. I år ökade antalet deltagande länder till ca trettio.
I Sverige svarade 2 706 personer över 16 år på årets undersökning. Av dem bor 31 procent på landsbygden och 48 procent är kvinnor.
Här kan läsa hela rapporten - Svenskarna och internet 2019