logotype
Privat Företag Partner Partner e-handel
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
  • Hem
  • Om Wasa Kredit
    • Ledning och styrelse
    • Finansiell information
    • Miljö och hållbarhet
      • BRIS
      • Ung Företagsamhet
        • SM i Ung Företagsamhet
        • Ledare för en dag
        • VD för en dag
    • Press och media
    • Trygg kund
      • Visselblåsning
      • Säkra kortbetalningar
      • Säkerhet på internet
      • Mobilt BankID
    • Om PSD2
      • Om 3D Secure
      • SCA - lagen om stark kundautentisering
  • Jobba hos oss
    • Arbetsgivare
      • Vi som arbetsgivare
      • Lediga jobb
    • Medarbetare
      • Våra medarbetare
      • Hej student
      • Om mentorskap
Kontakta oss

vit-mobil-40.svg

 

08-635 38 00
Vardagar 09–17

 

logotype
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
Privat Företag Partner Partner e-handel

Viktigt meddelande: Just nu förekommer det fall där bedragare ringer och påstår sig vara från Wasa Kredit, läs om hur du skyddar dig mot bedragare här >

Hem
Om Wasa Kredit
Jobba hos oss
Sök
Om Wasa Kredit
  • Ledning och styrelse
  • Finansiell information
  • Miljö och hållbarhet
  • Press och media
  • Trygg kund
  • Visselblåsning
  • Säkra kortbetalningar
  • Säkerhet på internet
  • Mobilt BankID
  • Om PSD2
  • Om 3D Secure
  • SCA - lagen om stark kundautentisering
    Press & Media
  • Läs mer
Jobba hos oss
  • Arbetsgivare
  • Vi som arbetsgivare
  • Lediga jobb
  • Medarbetare
  • Våra medarbetare
  • Hej student
  • Om mentorskap
  • Start
  • Om oss
  • Nyheter
  • 2019
  • Enklare vardag med Mobilt BankID och Swish

Enklare vardag med Mobilt BankID och Swish

I oktober släpptes årets rapport av Svenskarna och internet 2019. Läs om några av årets insikter vad gäller svenskarnas inställning och beteende.

Kvinna arbetar i sin laptop

En stor majoritet använder Mobilt BankID och Swish för att betala och göra bankärenden digitalt. Tjänster som underlättar vardagen och som många användare anser att de inte kan vara utan. 

Enligt rapporten Svenskarna och internet 2019 använder åtta av tio Mobilt BankID och av de som har en smartmobil är det 94 procent. Användandet har mer än dubblerats de senaste tre åren och det är främst från användare som är äldre än 65 år. 

Att användandet har ökat så snabbt är kanske ingen överraskning eftersom så många samhällstjänster har blivit digitala. Skatteverket toppar listan vilket de förmodligen har bidragit till genom att erbjuda snabbare skatteåterbäring till alla som har en digital brevlåda. Kollektivtrafiken ligger på andra plats och sjukvårdens e-tjänster på tredje. 

De flesta anser att Mobilt BankID är en digital möjliggörare som sparar resurser, pappersanvändning och skattepengar. Men det finns också grupper som upplever att e-tjänster försvårar. 

80 procent känner sig trygga när det betalar online

I år är första gången som frågan ställs i undersökning och sannolikt är det Mobilt BankID och Swish som bidrar till känslan av trygghet. Tryggast är åldersgruppen 26-35 år och även höginkomsttagare.

Det är främst föräldrar som oroar sig över att bli lurade på nätet eller bli bestulna på personliga uppgifter, kreditkorts- eller bankuppgifter. Enligt undersökningen uppger tre procent att de har fått sina kreditkortsuppgifter stulna på internet. Familjer med hemmaboende barn och de som är födda utanför Norden är de två grupper som drabbats dubbelt så mycket som genomsnittet. Bedrägliga dataspel är ett exempel när barn har lurats att lämna ut sina föräldrars kontouppgifter. 

6 av 10 säljer saker online

Barnfamiljer säljer gärna på nätet och då är det åldersgruppen mellan 26-45 år som är flitigast. Det finns ingen skillnad mellan stad och land, däremot är det något fler män som säljer saker på nätet än kvinnor. 

Många familjer och föräldrar med hemmavarande barn tycker att tiden de lägger på appar och e-handel är meningsfull tid. Drygt 8 av 10 internetanvändare köper något med digital leverans, exempelvis biljetter, filmer eller program.

Swish fortsätter att öka

Användandet av den mobila betaltjänsten har mer än dubblerats sedan år 2015. Tjänsten får numera användas av alla åldrar och uppskattas för att det är så enkelt att betala och föra över pengar.


Om Svenskarna och internet 2019

Undersökningen görs av Internetstiftelsen som är en allmännyttig, oberoende, affärsdriven organisation med ansvar för internets svenska toppdomän .se. Varje år undersöks svenskarnas inställning till internet och resultaten publiceras i rapporten Svenskarna och internet.

Undersökningen är en del av World Internet Project, ett internationellt forskningsprojekt som följer internets spridning och användning runt om i världen. I år ökade antalet deltagande länder till ca trettio.

I Sverige svarade 2 706 personer över 16 år på årets undersökning. Av dem bor 31 procent på landsbygden och 48 procent är kvinnor.

Här kan läsa hela rapporten - Svenskarna och internet 2019

Hjälp mig att
  • Ansöka om lån
  • Logga in på Mina sidor
  • Leasa företagsbil
  • Ansöka om kreditkort
  • Betala med autogiro
  • Anmäla e-faktura
  • Bli samarbetspartner
Läs mer om
  • Billeasing
  • Fördelaktiga billeasingpaket
  • Populära bilar att leasa
  • Hållbar finansiering
  • Solcellsfinansiering
  • Finansiera maskin
Om oss
  • Om Wasa Kredit
  • Nyheter
  • Press och media
  • Miljö och hållbarhet
  • Finansiell information
  • Jobba hos oss
Kundservice
  • Ring 08-635 38 00
  • Företag
  • Privat
  • Kontaktuppgifter
  • Kontor och adresser
  • Blanketter Privat
  • Blanketter Företag
  • Om vi inte är överens
Följ oss

icon-linkedin-56-crop.png icon-youtube-56-crop.png

Till toppen
Till toppen
Personuppgifter Cookies Användarvillkor Visselblåsning En del av länsförsäkringsgruppen
Modal title
...