Corona - vad gäller?
Med anledning av det rådande coronavirusets spridning är vi mycket måna om våra medarbetare, kunder, partners och samhället. Vi följer aktivt de rekommendationer och riktlinjer som myndigheterna ger.
Då vi är en del av LFAB är vi ett bolag med många anställda. Där vi med rekommenderade åtgärder kan hjälpa till att begränsa smittspridningen i samhället med åtgärder som hemmakontor/distansarbete för de medarbetare som har den möjligheten.
Vi håller öppet som vanligt
Då det är högt tryck på telefonen vill vi lyfta vår tjänst Säkra meddelanden på Mina sidor. Här kan du skriva till våra handläggare dygnet runt och slipper stå i telefonkö. Ett mejl skickas till din inkorg när du fått ett svar.
Vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt på era meddelanden och samtal och hoppas att ni har förståelse för denna situation.
Aktuella frågor
Telefon
Företag 08-635 37 00
Privat 08-635 36 00
Vi har öppet helgfria vardagar 9-17.
Säkra meddelanden
Skriv till oss via Säkra meddelanden på Mina sidor. Mina Sidor är öppet dygnet runt och när vi svarat dig skickas ett mejl till din inkorg.
Det är högt tryck på både telefon och inkommande meddelanden. Vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt på era meddelanden och samtal och hoppas att ni har förståelse för denna situation.
Hittar du inte svar på din fråga nedan så kontaktar du Kravavdelningen enklast genom:
Säkra meddelanden eller mejl
Företagskund - välkommen att mejla oss på krav@wasakredit.se.
Privatkund - skriv till oss via Säkra meddelanden på Mina sidor. Du loggar enkelt in med Mobilt BankID. Tjänsten är öppen dygnet runt. Ett mejl skickas till din e-post när en handläggare har svarat på din fråga.
Telefon
Kravavdelningen tar emot samtal mellan 9-12, helgfria vardagar.
Kontakta Kravavdelningen via Kundservice 08-635 38 00.
Förtydliganden kring arbetslöshetsförsäkringen med tanke på de varsel som nu sker
Försäkringen ersätter dig som haft en tillsvidareanställning om minst 17 timmar per vecka när du blir uppsagd. Efter det att du varit arbetslös i 30 dagar ersätter försäkringen i upp till 12 månader för just den här arbetslöshetsperioden. Ersättningen för arbetslöshet motsvarar ränta och amortering för ditt lån för aktuell månad. Du som blivit permitterad har fortfarande en anställning och är inte arbetslös i försäkringens mening.
Företagare kan inte få ersättning ur försäkringen. Om du är osäker på om du räknas som företagare så hittar du mer information i våra villkor.
Viktigt att känna till
- Du måste ha varit tillsvidareanställd i minst tre sammanhängande månader efter att försäkringen tecknades för att ha möjlighet till ersättning.
- Du kan inte få ersättning om du blir varslad om arbetslöshet eller uppsagd under de tre första månaderna från att du köpte försäkringen.
- Vi betalar inte ersättning om du haft kännedom om kommande varsel eller arbetslöshet när du tecknade försäkringen. Om företaget du arbetar på går ut med information om varsel så räknas det som att du har kännedom om ett kommande varsel.
- Om du tecknar försäkring när du har kännedom om att företaget/arbetsplatsen du arbetar på t.ex. ska läggas ned, likvideras, bli föremål för konkurs eller liknande kan du inte heller få ersättning.
Vänligen skriv ut och fyll i skadeanmälan
Anmälan skickas till:
Länsförsäkringar AB, Hälsa, Skador, FE 1650, 838 83 Frösön
Ladda ner din blankett här:
Skadeanmälan arbetslöshet
Skadeanmälan sjukdom
Skadeanmälan dödsfall
Om något är oklart hänvisar vi till våra kollegor på Länsförsäkringar, Hälsa, telefon 08-588 424 12.
Om du har betalat minst 75 procent av din resa med vårt kreditkort eller om du har ett Agriakort, ingår ett extra reseskydd med bland annat avbeställningsskydd om du har ett läkarintyg. Läs mer om villkor för reseskyddet här.
I första hand ska du alltid kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Om det inte fungerar så kontakta Länsförsäkringar så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt köp.
Länsförsäkringars skadereglering 0771-66 63 00
Du hittar också mer information om reseskyddet på lansforsakringar.se.
För företagare som är intresserade av att börja sälja med hjälp av våra finansieringstjänster kan vi erbjuda videomöten.
Vi erbjuder också videomöten till dig som redan är samarbetspartner och vill ha säljstöd. Du hittar våra kontaktuppgifter här
FÖRETAGSKUND
För hantering av din ansökan behöver vi nedan uppgifter:
- Namn på ditt företag
- Organisationsnummer
- Kredit och kontraktsnummer för alla krediter
- Beskriv vad som hänt ditt företag
- Beskriv hur ni är påverkade, nu och framåt
- Beskriv vilka övriga åtgärder ni vidtar
Var vänlig mejla din förfrågan till krav@wasakredit.se. Ni kan vid behov bli kontaktad av våra handläggare för ytterligare informationsinhämtning. Efter bedömning av ansökan kommer handläggare meddela beslut om amorteringsfri period blir beviljad eller avslagen.
Vi upplever just nu en hög belastning vilket gör att det kan vara något längre handläggningstid än vanligt.
PRIVATKUND
Var vänlig skicka en förfrågan via Säkra meddelanden på Mina sidor. Du loggar som vanligt in med Mobilt BankID. Ange vad du önskar för form av anstånd samt från vilken månad du vill att detta ska gälla. Vi kommer att besvara ditt ärende så fort vi kan.
Det innebär tills vidare att befintliga låntagare inte har möjlighet att teckna låneskyddsförsäkring på sina befintliga lån om de är tecknade före 1 april 2020.
Nya och befintliga lånekunder som ska få ett lån utbetalat eller utökat har fortfarande möjlighet att teckna låneskyddsförsäkring.
Se upp för bedrägeriförsök
I spåren av coronaviruset ökar antalet bedragare som försöker lura privatpersoner på pengar och känslig information. Det handlar om falska mejl om Corona och Covid-19, om falska fakturor eller bedragare som ringer upp för att lura till sig lösenord, kortnummer och bank-id.
Kund i Länsförsäkringar?
På Länsförsäkringar kan du läsa mer om coronaviruset påverkan på den globala ekonomin. Är du bank eller försäkringskund i Länsförsäkringar hittar du också information om hur dina försäkringar fungerar och hur du kan tänka kring ditt sparande.