Hur gör jag för att skydda mig mot bedrägeriförsök via telefon?

Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer.

Bedrägeriförsök via telefon (vishing):

Kundtjänstbedrägerier sker genom att bedragare ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med matcha bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som informerar om att du snart kommer att bli uppringd av din bank. Bedragarna påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. De ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID, som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person.

För att skydda dig mot dessa typer av bedrägerier:

  • Ge aldrig ut dina inloggningsuppgifter eller koder till någon.
  • Logga inte in på uppmaning av någon som kontaktar dig via telefon, sms, e-post eller chatt.
  • Kontakta alltid din bank direkt via officiella kanaler om du är osäker.

För mer information om hur du kan skydda dig mot bedrägerier, besök våra Trygg Kund-sidor: Säkerhet på Internet.

Hjälpte svaret dig?
41 av 58 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar! Tack för ditt svar.