logotype
Privat Företag Partner Partner e-handel
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
  • Hem
  • Låna pengar
    • Privatlån
      • Lånekalkyl
      • Utöka befintligt lån
    • Samla lån
    • Billån
    • Renoveringslån
    • Fritidslån
      • Båtlån
      • Skoterlån
      • Mc-lån
    • Låneskydd
      • Använda låneskyddet
  • Kort och betala
    • Kreditkort
      • Vad kostar kortet?
      • Försäkringar
      • Förmåner och erbjudanden
      • Betala räkningar
      • Delbetala i din egen takt
    • Agriakortet
      • Ansök om Agriakortet
    • Toyotakortet
    • Lexuskortet
  • Låneskolan
    • Vad är ett lån?
    • Olika typer av lån
    • Ränta och avgifter på lån
  • Kundservice
    • Digitala tjänster
      • Mina sidor NY
      • Kivra
      • Mina sidor
    • Blanketter och formulär
    • Vad kan vi göra bättre
    • Reklamation
    • Om Autogiro
    • Om kreditkortet
Kontakta oss

vit-mobil-40.svg

 

08-635 38 00
Vardagar 09–17

 

logotype
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
Privat Företag Partner Partner e-handel

Viktig information. Just nu pågår falska samtal och bedrägeriförsök. Starta aldrig upp BankID om någon ringer dig och ber om det, lämna heller inte ut känsliga uppgifter per telefon. Vi efterfrågar inte heller möten kring denna typ av ärenden.

Hem
Låna pengar
Kort & betala
Låneskolan
Kundservice
Sök
Låna pengar
  • Privatlån
  • Lånekalkyl
  • Utöka befintligt lån
  • Samla lån
  • Renoveringslån
  • Låneskydd
  • Billån
  • Fritidslån
  • Båtlån
  • Skoterlån
  • Mc-lån
    Vanliga frågor
  • Brev från Lowell
  • Vad är Kivra?
  • Lösa billån
  • Ansöka om autogiro
  • Anmäla e-faktura
    Privatlån
  • Ansök här
Kort & betala
  • Kreditkort
  • Vad kostar kortet?
  • Försäkringar
  • Förmåner och erbjudanden
  • Betala räkningar
  • Delbetala i din egen takt
  • Agriakortet
  • Ansök om Agriakortet
    Vanliga frågor
  • Brev från Lowell
  • Aktivera kortet
  • Spärra kortet
  • Reklamera obehörigt köp
  • Om E-faktura/Autogiro
    Kreditkortet
  • Ansök här
Låneskolan
  • Vad är ett lån?
  • Olika typer av lån
  • Ränta och avgifter på lån
    Vanliga frågor
  • Vad är ett blancolån?
  • Vad innebär avbetalning?
  • Vad är ränta?
  • Vilka avgifter har ett lån?
    Privatlånet
  • Ansök här
Kundservice
  • Digitala tjänster
  • Mina sidor NY
  • Kivra
  • Mina sidor
  • Blanketter och formulär
  • Vad kan vi göra bättre
  • Reklamation
    Vanliga frågor
  • Logga in på Mina sidor
  • Om Autogiro
  • Om E-faktura
  • Om kreditkortet
    Behöver du hjälp?
  • Kontakta oss
  • Start
  • Privat
  • Kundservice
  • Corona - vad gäller?

Corona - vad gäller?

Med anledning av det rådande coronavirusets spridning är vi mycket måna om våra medarbetare, kunder, partners och samhället. Vi följer aktivt de rekommendationer och riktlinjer som myndigheterna ger.

Då vi är en del av LFAB är vi ett bolag med många anställda. Där vi med rekommenderade åtgärder kan hjälpa till att begränsa smittspridningen i samhället med åtgärder som hemmakontor/distansarbete för de medarbetare som har den möjligheten. 

Vi håller öppet som vanligt

Då det är högt tryck på telefonen vill vi lyfta vår tjänst Säkra meddelanden på Mina sidor. Här kan du skriva till våra handläggare dygnet runt och slipper stå i telefonkö. Ett mejl skickas till din inkorg när du fått ett svar. 

Vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt på era meddelanden och samtal och hoppas att ni har förståelse för denna situation.

Aktuella frågor

Vad innebär tillfällig paus i försäljningen av låneskyddsförsäkringen för mig?

Det innebär tills vidare att befintliga låntagare inte har möjlighet att teckna låneskyddsförsäkring på sina befintliga lån om de är tecknade före 1 april 2020.

Nya och befintliga lånekunder som ska få ett lån utbetalat eller utökat har fortfarande möjlighet att teckna låneskyddsförsäkring. 

Du hittar mer information här.

Erbjuder ni videomöten för företag?

För företagare som är intresserade av att börja sälja med hjälp av våra finansieringstjänster kan vi erbjuda videomöten.

Vi erbjuder också videomöten till dig som redan är samarbetspartner och vill ha säljstöd. Du hittar våra kontaktuppgifter här

Jag har ett reseskydd via kreditkortet, vad gäller?

Om du har betalat minst 75 procent av din resa med vårt kreditkort eller om du har ett Agriakort, ingår ett extra reseskydd med bland annat avbeställningsskydd om du har ett läkarintyg. Läs mer om villkor för reseskyddet här.

I första hand ska du alltid kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Om det inte fungerar så kontakta Länsförsäkringar så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt köp.

Länsförsäkringars skadereglering 0771-66 63 00

Du hittar också mer information om reseskyddet på lansforsakringar.se.

Jag behöver använda min låneskyddsförsäkring, vad gör jag?

Förtydliganden kring arbetslöshetsförsäkringen med tanke på de varsel som nu sker

Försäkringen ersätter dig som haft en tillsvidareanställning om minst 17 timmar per vecka när du blir uppsagd. Efter det att du varit arbetslös i 30 dagar ersätter försäkringen i upp till 12 månader för just den här arbetslöshetsperioden. Ersättningen för arbetslöshet motsvarar ränta och amortering för ditt lån för aktuell månad. Du som blivit permitterad har fortfarande en anställning och är inte arbetslös i försäkringens mening.

Företagare kan inte få ersättning ur försäkringen. Om du är osäker på om du räknas som företagare så hittar du mer information i våra villkor. 

Viktigt att känna till
  • Du måste ha varit tillsvidareanställd i minst tre sammanhängande månader efter att försäkringen tecknades för att ha möjlighet till ersättning.
  •  Du kan inte få ersättning om du blir varslad om arbetslöshet eller uppsagd under de tre första månaderna från att du köpte försäkringen. 
  • Vi betalar inte ersättning om du haft kännedom om kommande varsel eller arbetslöshet när du tecknade försäkringen. Om företaget du arbetar på går ut med information om varsel så räknas det som att du har kännedom om ett kommande varsel. 
  • Om du tecknar försäkring när du har kännedom om att företaget/arbetsplatsen du arbetar på t.ex. ska läggas ned, likvideras, bli föremål för konkurs eller liknande kan du inte heller få ersättning. 

Vänligen skriv ut och fyll i skadeanmälan

Anmälan skickas till:

Länsförsäkringar AB, Hälsa, Skador, FE 1650, 838 83 Frösön

Ladda ner din blankett här:

Skadeanmälan arbetslöshet
Skadeanmälan sjukdom 
Skadeanmälan dödsfall

Om något är oklart hänvisar vi till våra kollegor på Länsförsäkringar, Hälsa, telefon 08-588 424 12.

Hur kommer jag i kontakt med Kravavdelningen?

Hittar du inte svar på din fråga nedan så kontaktar du Kravavdelningen enklast genom:

Säkra meddelanden eller mejl

Företagskund - välkommen att mejla oss på krav@wasakredit.se. 

Privatkund - skriv till oss via Säkra meddelanden på Mina sidor. Du loggar enkelt in med Mobilt BankID. Tjänsten är öppen dygnet runt. Ett mejl skickas till din e-post när en handläggare har svarat på din fråga. 

Telefon

Kravavdelningen tar emot samtal mellan 9-12, helgfria vardagar. 
Kontakta Kravavdelningen via Kundservice 08-635 38 00.

Hur kommer jag i kontakt med er?

Telefon

Företag 08-635 37 00
Privat 08-635 36 00

Vi har öppet helgfria vardagar 9-17. 

Säkra meddelanden

Skriv till oss via Säkra meddelanden på Mina sidor. Mina Sidor är öppet dygnet runt och när vi svarat dig skickas ett mejl till din inkorg. 

Det är högt tryck på både telefon och inkommande meddelanden. Vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt på era meddelanden och samtal och hoppas att ni har förståelse för denna situation.

Se upp för bedrägeriförsök

I spåren av coronaviruset ökar antalet bedragare som försöker lura privatpersoner på pengar och känslig information. Det handlar om falska mejl om Corona och Covid-19, om falska fakturor eller bedragare som ringer upp för att lura till sig lösenord, kortnummer och bank-id. 

Kund i Länsförsäkringar?

På Länsförsäkringar kan du läsa mer om coronaviruset påverkan på den globala ekonomin. Är du bank eller försäkringskund i Länsförsäkringar hittar du också information om hur dina försäkringar fungerar och hur du kan tänka kring ditt sparande. 

Läs mer hos Länsförsäkringar
Hjälp mig att
  • Ansöka om lån
  • Logga in på Mina sidor
  • Ansöka om kreditkort
  • Aktivera kreditkortet
  • Räkna på företagsleasing
  • Betala med autogiro
  • Anmäla e-faktura
  • Bli samarbetspartner
Läs mer om
  • Billeasing
  • Billeasing A till Ö
  • Finansiera maskin
  • Fördelaktiga billeasingpaket
  • Populära bilar att leasa
  • Solcellsfinansiering
Om oss
  • Om Wasa Kredit
  • Nyheter
  • Press och media
  • Miljö och hållbarhet
  • Finansiell information
  • Jobba hos oss
Kundservice
  • Företag
  • Privat
  • Kontor och adresser
  • Ring 08-635 38 00
  • Blanketter Privat
  • Blanketter Företag
  • Om vi inte är överens
Följ oss

icon-linkedin-56-crop.png icon-youtube-56-crop.png

Till toppen
Till toppen
Personuppgifter Cookies Användarvillkor Kontaktuppgifter En del av länsförsäkringsgruppen
Modal title
...