Utkast: Dataskyddsinformation – i korthet

När du använder Wasa Kredits webbplats får vi dina personuppgifter på två sätt:

  • De personuppgifter som du själv tillhandahåller när du interagerar med oss
  • Personuppgifter som vi samlar in om dig från olika källor (exempelvis bedrägeribekämpningsbyråer och kreditupplysningsbyråer, eller handlare).

Personuppgifter som du delar med oss kan till exempel inkludera

  • Dina kontakt- och identifikationsuppgifter: vi behöver denna information för att exempelvis kunna bekräfta din identitet, erbjuda dig support eller genomföra en kreditbedömning innan du beviljas kredit.
  • Din betalningsinformation: vi behöver denna information för att till exempel genomföra transaktioner.

Personuppgifter som vi samlar in om dig kan till exempel röra

  • Namn, födelsedatum, födelseort och finansiell information. Det gör vi för att exempelvis förhindra bedrägeri, bekräfta din kreditvärdighet eller granska din information mot listor över så kallade “politiskt utsatta personer”.
  • Information om hur du interagerar med Wasa Kredits webbplats: detta kan innehålla information om hur du använder vår tjänst eller din betalningshistorik hos Wasa Kredit. Vi använder denna typ av information för att kunna skräddarsy våra produkter till dig, erbjuda dig support eller göra kreditbedömningar innan du beviljas kredit.
Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Eftersom vi kontinuerligt arbetar för att förhöja din upplevelse på vår webbplats kan vi använda dina uppgifter av flera skäl, till exempel:

  • Verifiera din identitet när du använder våra tjänster eller kontaktar oss
  • Interagera med dig som kund
  • Förse dig med de tjänster du begärt
  • Erbjuda dig en översikt över din ekonomiska situation
  • Förstå dina förutsättningar för att kunna använda olika Klarna-produkter och tjänster
  • Kommunicera information om de produkter vi erbjuder
  • Utföra undersökningar gällande kundnöjdhet
  • Utföra bedrägeri-och kreditbedömningar
  • Utföra inkassoåtgärder
  • Förhindra IT-attacker
  • Uppfylla regulatoriska krav och lagkrav
Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Som vi nämnt ovan anser vi att användning av dina uppgifter ska förbättra din vardag. Nedan finner du några exempel på hur det kommer dig till nytta att du delar vissa personuppgifter med oss:

Betalning: När du använder någon av våra betalningstjänster eller vill ansöka om vårt kreditkort, utför vi en kreditkontroll internt och via tredje part. Vi samlar också in dina kontakt- och identifieringsuppgifter samt information om interaktionen mellan dig och Wasa Kredit. Detta gör att vi kan få en bättre förståelse för dina ekonomiska omständigheter och vilka tjänster och produkter vi har möjlighet att erbjuda dig för att du ska kunna få de bästa alternativen.

Automatisk ifyllning: När du bestämmer dig för att köpa en viss sak erbjuder vi dig möjligheten att spara dina kontakt- och identifikationsuppgifter samt din betalningsinformation, så att du inte behöver lägga till dem manuellt vid varje köp. Du kan välja bort den här funktionen i inställningarna för “automatisk ifyllning” då du registrerar din adress i kassan eller genom att fylla i det här formuläret.

Wasa Kredit-appen: När du använder Wasa Kredit-appen genom mobilappen eller webbportalen kan vi samla in information om dina interaktioner med appen, dina tidigare köp, dina transaktioner via bankkonton du har anslutit, samt saker du tidigare gillat eller valt att lägga till i din Wasa Kredit-app. Detta gör att vi kan förbättra vår app-upplevelse och erbjuda dig en mer personlig användarupplevelse, såsom möjligheten att spåra dina leveranser, uppmärksamma dig om prissänkningar för saker du har valt ut, påminna dig om kommande betalningar eller ge dig en personlig ekonomisk översikt.

Support: För att kunna erbjuda dig effektiv och personlig support samlar vi in dina kontakt- och identifikationsuppgifter samt en översikt över tidigare samtal. Detta gör vi för att kunna följa upp dina frågor och hjälpa dig snabbare.

Säker shopping: När du använder Wasa Kredits tjänster samlar vi in dina kontakt- och identifikationsuppgifter, betalningsinformationr och finansiell information, enhetsinformation, information om varor och tjänster, samt information om hur du interagerar med Wasa Kredit eller handlare, för att kunna skydda dig mot bedrägerier och förhindra försök till penningtvätt. Detta gör vi för att du ska kunna känna dig trygg när du använder Wasa Kredits tjänster, och för att vi ska kunna vara säkra på att du verkligen är den du påstår sig vara när du hanterar din ekonomi.

Kommunikation och erbjudanden: Om du tidigare har använt Wasa Kredits lösningar kan vi även samla in kontakt- och identifikationsuppgifter, information om tidigare köp och tidigare samtal med vår kundtjänst samt enhetsinformation. Detta gör vi för att kunna nå ut till dig gällande nya erbjudanden, samt för att informera dig om produkter och uppdateringar som du kanske är intresserad av. Du kan enkelt avsluta prenumerationer och anpassa din användarupplevelse genom att följa stegen nedan.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du kan kontrollera vilken information som vi samlar in, samt hur vi använder den på ett antal sätt:

  • Automatisk ifyllning: I Wasa Kredit-appen kan du välja bort funktionen som automatiskt fyller i relevant information när du gör framtida inköp. Du kan välja bort denna funktion i inställningarna för “automatisk ifyllning” då du anger din adress i kassan eller genom att läsa mer i avsnittet om support längre ner på sidan.
  • Marknadsföringskommunikation: För att inte få marknadsföringsutskick kan du enkelt klicka på länken “Avregistrera” längst ner i varje e-postmeddelande. Du kan även kontakta oss via e-post och ange att du vill välja bort mottagande av marknadsföringsutskick. För all kontaktinformation, vänligen se avsnittet om support nedan.
  • Identifiering: Du kan anpassa hur du vill att vi ska verifiera din identitet före varje köp i Wasa Kredit-appen. Gå till Wasa Kredit-appen och välj “inställningar”/ “data och säkerhet”.
Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Wasa Kredit sparar information om dig som kund för att kunna erbjuda dig våra tjänster. Du har rätt att:

Begära en kopia av de uppgifter vi samlar in om dig: Du har rätt att begära en kopia av dina personuppgifter. Kontakta vår kundtjänst för att göra det.

Rätta till felaktiga eller ofullständiga uppgifter om dig själv: Om du uppfattar information som hänvisar till dig som felaktig eller ofullständig har du rätt att begära att informationen ska rättas eller kompletteras. Om du vill göra sådana ändringar kan du kontakta oss via Mina sidor eller vår kundservice med din förfrågan.

Avsluta en produkt, tjänst eller hela din relation med Wasa Kredit: Du kan enkelt hantera eller avbryta de flesta av våra produkter och tjänster direkt i Wasa Kredit-appen. Genom att säga upp en produkt eller tjänst avslutar du därmed de anslutna villkoren. Om du har några frågor om hur du säger upp en produkt eller tjänst är du välkommen att chatta med oss dygnet runt via appen.

Om du vill avsluta hela din relation (alla avtal) med Wasa Kredit, vänligen kontakta Kundservice.

Begär radering av dina personuppgifter: Du har rätt att begära att alla personuppgifter – som Wasa Kredit inte är skyldig att spara – raderas. Vänligen notera att du i sådant fall till exempel inte får något marknadsföringsmaterial från oss och inte heller kan logga in på vår webbportal eller mobilapp när denna process har slutförts. Om du vill begära att dina personuppgifter raderas, vänligen kontakta Kundservice.

Om du vill begränsa specifik information som du delar med oss kan du till exempel alltid välja bort marknadsföringsutskick, (se avsnittet “Hur du kan kontrollera vilken information vi samlar in och hur vi använder den”) eller ta bort vissa produkter eller tjänster du har använt (se avsnittet “Avsluta en produkt, tjänst eller hela din relation med Wasa Kredit”).

Bevarande av vissa uppgifter
Vänligen notera att det kan finnas fall där tillgången till data eller rätten att ta bort specifik information kan vara begränsad. Som bank måste vi till exempel spara vissa uppgifter enligt lag, till exempel i syfte att förhindra penningtvätt. Utöver lagstadgade krav kan vi även komma att bevara viss information för att skydda både dig och oss, t.ex. för bedrägeribekämpning.

Identifiering innan du får tillgång till eller kan låta radera uppgifter
För att utöva din rätt att få dina data raderade eller din rätt till tillgång till dina personuppgifter måste Wasa Kredit identifiera dig via, till exempel, dina identifikationsuppgifter samt information som endast du kan ha tillgång till. Som en åtgärd mot att felaktigt råka avslöja eller radera personuppgifter kommer vi alltid behöva säkerställa att du först identifierar dig korrekt. Vänligen notera att vi inte får arbeta med tredje part, exempelvis. ett postkontor, för att denna identifiering ska kunna ske.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


När du väljer att dela dina uppgifter med oss, vet vi att du litar på att vi använder dem på rätt sätt. Att använda dem på rätt sätt innebär inte bara att ha ditt bästa intresse i åtanke, utan även att följa gällande lagar och krav. Och när det gäller hur och när vi använder dina uppgifter finns det många regler som är tillämpliga. Ett nytt exempel inkluderar att följa GDPR (EU:s dataskyddsförordning), en lag som reglerar dataskydd och integritet för alla individer i EU.

Som finansiell institution måste vi även följa ett antal ytterligare regler, som till exempel fastställer vad vi kan göra när vi beviljar krediter, hur vi kan bidra till att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism och mycket mer. Enligt dessa regler är vi ibland skyldiga att spara viss information eller dela information med myndigheter när vi beordras att göra det.

Vi tar detta ansvar på stort allvar och arbetar alltid för att ha ditt bästa intresse i åtanke när vi bedömer hur vi bäst följer dessa regler.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Beroende på vilken tjänst du vill använda kan vi behöva dela vissa av dina uppgifter med ett utvalt antal tredje parter, till exempel partners (cloud computing-plattformar, leverantörer av betalningstjänster eller plattformar för försäljning online) eller myndigheter. Det behöver exempelvis göras för att vi ska kunna lagra dina uppgifter på ett säkert sätt, hantera dina köp och för att slutföra transaktioner, följa regulatoriska krav, förhindra bedrägeri, utföra kreditriskbedömningar eller för att kommunicera med dig via en plattform utöver Wasa Kredit-plattformen (t.ex. Facebook eller Twitter). För mer detaljerad information om vilka mottagare detta kan beröra, vänligen se avsnitt 7 i vår dataskyddsinformation.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Vi gör stora investeringar i vårt avancerade säkerhetssystem som kontinuerligt övervakar våra system för att rapportera all misstänkt aktivitet. När du använder Wasa Kredits webbplats och tjänster är det viktigt att du vet att vi, innan vi ens börjar skapa våra produkter, lägger mycket arbete på att utvärdera eventuella risker och utforma nödvändiga åtgärder för att se till att du förblir säker.

Vi krypterar naturligtvis dina uppgifter, samtidigt som vi säkerställer att endast rätt personer har tillgång.

Som finansiell insitutionär vi även skyldiga att genomgå regelbundna externa revisioner av de säkerhetsåtgärder vi har infört.

Hjälpte svaret dig?
0 av 0 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag