Se upp för nätfiske och mejl
I spåren av Coronaviruset ökar antalet bedragare som försöker lura privatpersoner på pengar och känslig information.
Det handlar om falska mejl om Corona eller Covid-19, om falska fakturor eller bedragare som ringer upp för att lura till sig lösenord, kortnummer och bank-id.
Nätfiske (phishing) har tyvärr blivit vanligare i samband med stora krissituationer när bedragare utnyttjar människors rädsla och jakt på information som beten. Nätfiske handlar om bedragare som ringer eller skickar ett mejl och utger sig för att vara ett företag eller en myndighet. Bedragaren frågar efter personlig information, till exempel lösenord, konto- eller kortnummer.
Lämna aldrig ut några uppgifter eller logga in åt någon annan, oavsett vem som frågar. Det rådet kommer från polisen som varnar för bedragare som ringer upp och säger att de ska komma och testa om personerna har corona, bara de anger sitt kortnummer eller bank-id.
Hur kan man skydda sig från nätfiske?
Var uppmärksam. Var källkritisk. Tänk på att varken banker eller myndigheter ringer eller skickar ut mejl där de frågar efter känslig personlig information.
Var extra uppmärksam på e-postkampanjer som handlar om Covid-19 och Corona. Avsändaren kan vara ett kriminellt nätverk som använder rädsla som morot för att övertyga dig om att klicka på en länk eller öppna en bifogad fil.
- Tänk både en, två och tre gånger innan du öppnar en bifogad fil i ett mejl från okänd avsändare.
- Granska mejlet noga om innehållet ser underligt ut även om avsändaren utger sig för att vara en myndighet, vårdcentral, bank m.fl.
- En länk kan leda till skadlig kod som smittar och skadar din dator eller telefon
- Dela inte mejl eller inlogg på sociala medier om du är osäker på vem avsändaren är eller på innehållet
Några vanliga exempel på lurendrejeri är att bedragaren ber om pengar för att hitta ett botemedel för Covid-19. Mejl med förälder eller vårdnadshavare i ämnesraden erbjuder falska guider för hur du kan skydda din familj och dina vänner från Coronaviruset.
Läs mer på Polisens sida: Bedrägeri - skydda dig
Vanliga frågor
Om du misstänker missförhållanden eller oegentligheter kan du rapportera dina misstankar via vår visselblåsarfunktion. Du behöver inte ha bevis, men alla meddelanden ska lämnas i god tro.
Här kan du läsa om vad som gäller vid visselblåsning och hur du går tillväga för att anmäla missförhållanden och oegentligheter.
Telefon
Kundservice 08-635 38 00
Vi har öppet helgfria vardagar 9-17.
Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer.
Bedrägeriförsök via telefon (vishing)
Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med stämma överens med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person.
I alla bank- och finansverksamheter råder sekretess. Den omfattar all kontakt och alla affärsförbindelser mellan dig och oss, oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Banksekretessen är en förutsättning för att du ska kunna vända sig till oss och andra banker och finansbolag för att få råd och hjälp och vara säker på att de uppgifter som lämnas inte förs vidare till utomstående part. Det vill säga, det är bara du som kund som själv kan få del av dina uppgifter.
Genom att logga in på vår självserviceportal Mina Sidor kan du som kund tryggt och enkelt kommunicera med oss genom säkra meddelanden,
Ifall du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan en fullmakt ge rätten till någon annan att företräda dig i dina ärenden.
Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta vår kundservice på 08-635 38 00.
Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier.