"Att vara en bra ledare är likt att ge god kundservice"
Mitt namn är Kamilla Fahlström och jobbar som chef för vår kundservice. Jag tycker rent allmänt att det alltid är kul att komma till jobbet. Det beror på många olika saker som kollegorna och gemenskapen, men också att vi nästan ständigt befinner oss i en strävan att förbättras och utvecklas.
Vilka är dina tips till andra som vill utvecklas?
- Försök utgå ifrån vad du verkligen tycker om att göra, och du måste inte vara specifik om det är svårt att lista ut. Men vad gillar du att göra? I vilka former gillar du att jobba? Utgå ifrån det. Våga också prova olika saker om nödvändigt för att du ska komma på det. Det är svårt att bli bra på något som man inte riktigt trivs med innerst inne.
- Alla delar i ditt liv behöver nödvändigtvis inte vara "på plats", perfekta eller kanske ens bara ok för att du ska kunna ta nästa steg. Jag upplever att många väntar i onödan eller inte riktigt vågar för att man känner sig otrygg. Man vet aldrig vad som händer och en förändring på ett område kan lätt leda till en positiv utveckling.
- Be om feedback, råd, tips och hjälp från andra! Men kom ihåg att du själv väljer vilken feedback som är givande för dig att ta till dig av.
- Tankar och känslor behöver inte reflektera verkligheten, och sanningen är att de i många fall inte gör det. Om vi låter negativa tankar och känslor hindra oss så kommer vi inte dit vi vill. Försök fokusera på det du vill uppnå och vad du behöver göra för att nå dit. Ingen kan ha en positiv inställning och ett fantastiskt självförtroende 24/7. Så fokusera på verkligheten och gör det som tar dig dit du vill, oavsett dåliga dagar eller tillfälliga uppförsbackar.
Vilka är dina tips för att vara en bra ledare?
Att vara en bra ledare är ganska likt att ge god kundservice tror jag. Man vill skapa en plats och ett klimat där medarbetarna vill vara kvar. Jag tror att man kommer långt med att lyckas tydliggöra och förklara ett varför, samt kommunicera och informera mycket - även kring saker som kanske är självklara för en själv. Jag tror också det är viktigt att ge kontinuerlig feedback och då framför allt lyfta goda exempel och insatser. Det är lätt att glömma att uppmärksamma det positiva, speciellt små men betydelsefulla saker.
Sist men inte minst så tror jag att det krävs en hel del empati, vilket inkluderar stor förståelse för att alla är olika, drivs och blockeras av olika saker. Där behöver man komma ihåg sina egna behov och inte tro att man alltför ofta kan gå över sin egen gräns för att möta allas behov. Det är inte hållbart i längden, och jag tror att det är särskilt viktigt som ledare att leva som man lär och föregå med gott exempel.