Historien bakom Peugeot
Historien om Peugeot börjar med sågblad och klockfjädrar, fortsätter med strykjärn, symaskiner samt kaffe- och pepparkvarnar. Faktum är att än idag tillverkar Peugeot kvarnar (över 3 miljoner per år) som används av köksmästare världen över. Kvarnar med livslång garanti och varje krydda har en specialiserad kvarn.
För gemene man förknippas varumärket främst med bilmodeller, möjligen även scootrar. För den som sportintresserad även med rally och cykeltävlingar.
Namnet Peugeot kommer från entreprenören Jean-Pierre Peugeot. Född 1734 drev han under sitt verksamma liv olika företag, bland annat en kvarn som gick i arv till sönerna. De två bröderna delade ett gemensamt intresse för teknik och bildade företaget Peugeot Frères (bröderna Peugeot) som med tiden utvecklades till Peugeot.
Till att börja med byggde bröderna om pappans gamla kvarn till ett stålgjuteri och producerade alla möjliga stålprodukter. Verksamheten och intresset gick i arv till nästa generation. Armand Peugeot blev den som strävade efter att producera det första motordrivna fordonet. Och han lyckades.
Första motorfordonet drevs med ånga
Med hjälp av ångspecialisten Serpollet presenterades det första fordonet 1889, en ångdriven trehjuling som döptes efter grundarna till Serpollet-Peugeot. Bara ett år senare kom det första bensindrivna fordonet, en fyrhjuling som drevs med en Daimler-motor.
Bilindustrin tog fart och 30 år senare rullade den första massproducerade Peugeot-modellen ut på marknaden. Det var också första bilen med ett numreringssystem som bestod av tre siffror med en nolla i mitten. Peugeot 201 var den första bilmodellen som sedan följdes av nummerserien 301, 401 och 601.
I takt med att efterfrågan har ökat på bilmodeller med utmärkande egenskaper har Peugeot fördubblat nollan i numreringssystemet. Familjebilar och större SUV har fyra siffror med två nollor i mitten.
På 80-talet ökade efterfrågan på mindre bilar
Peugeot producerade 205 GTi, en modell som blev populär världen över. Den byggdes i över fem miljoner exemplar innan den blev ersatt av 206 som i sin tur producerades 6,5 miljoner gånger.
Utvecklingen av små bilar till den stora marknaden blev även starten för Peugeots entré i rallyvärlden. År 1985 vann Timo Salonen världsmästerskapet i rally 1985 med Peugeot 205 Turbo 16. Året efter var det Juha Kankkonens tur att bli världsmästare med samma bilmodell.
I slutet på 90 talet blev miljön en allt viktigare fråga
Bilindustrin hamnade i rampljuset och man insåg att här fanns mycket arbete att göra. Ingenjörerna utmanades att ta fram med innovativa lösningar och idéer till bilar med låga Co2-utsläpp.
2011 lanserade Peugeot mikrohybridtekniken som kallas e-HDI och syftar till att sänka bränsleförbrukningen. Motorn stängs automatiskt av när bilen är stillastående och startar när föraren ska köra igen. Hybridteknik är patenterad och innebär att bilen inte behöver förbruka bränsle i onödan vid stoppsignaler eller rött ljus. En annan fördel med det så kallade Stop & Start-systemet är enligt Peugeot att bränsleförbrukningen minskar med 15 procent i stadstrafik.
Stop & Start är installerat i Peugeots nyare bilmodeller inklusive 3008-modellerna.
Vi reserverar oss för felskrivningar. För dagsaktuell information om modellen vänligen kontakta oss.
Framtidens bilmodeller börjar rulla ut ur fabrikerna
Utmaningen att producera framtidens bilmodeller är ett arbete som sysselsätter hela bilindustrin så även ingenjörerna och produktutvecklarna på Peugeot. Ett exempel är den lilla stadsbilen Peugeot iOn som drivs med hundra procent elektrisk motor och noll förorenande utsläpp.
Tror du att Peugeot 3008 GT är din framtida tjänstebil?
Boka en provkörning och upplev bilen. Behöver du hjälp att räkna ut förmånsvärde, basbelopp samt restvärde för ditt företag?
Kontakta oss direkt eller lägg en offertförfrågan så kontaktar vi dig och berättar mer.
Tillbaka till Fördelaktiga leasingpaket.